خلاصة:
زمینه: مطالعه عوامل مؤثر بر عملکرد دانش آموزان در آزمونهای بین المللی همچون تیمز و پرلز همیشه مورد توجه محققان بوده است، اما آیا سواد خواندن در این ارتباط می تواند مؤثر باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه سواد خواندن دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی با عملکرد ریاضی و علوم آنها در مطالعه تیمز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 97-1396 (1398 نفر) بود. از میان این دانشآموزان، تعداد 127 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون سنجش سطح سواد خواندن پرلز (2016)، آزمونهای عملکردی ریاضی و علوم تیمز (2016) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سواد خواندن با عملکرد ریاضی در آزمون تیمز رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (0/001p)، اما بین سواد خواندن با عملکرد علوم دانشآموزان در آزمون تیمز رابطهی معناداری وجود نداشت (0/05p>). همچنین بین عملکرد ریاضی و علوم دانشآموزان در آزمون تیمز رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/001p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، افزایش سواد خواندن دانشآموزان میتواند در افزایش عملکرد آنها در آزمون تیمز مؤثر باشد.
Background: Investigating the factors affecting student performance in international tests such as the TIMSS and PIRLS tests has always been of interest to researchers, but could reading literacy be effective in this relationship? Aims: This study aimed to investigate the relation of reading literacy of 4th grade female students in elementary school to their math and science performance in the TIMSS study. Method: The research method was a descriptive-correlational design. The statistical population of the study included all elementary school 4th grade students in the city of Khoy in the academic year 2017-2018 (1398 people). Among these students, 127 students were selected using convenience sampling method. To collecte data, the PIRLS (2016) reading literacy test and the TIMSS (2016) math and scince performance test were used. The data were analyzed using descriptive statistics and Pearson correlation coefficient. Results: Results showed that there was a positive and significant relationship between reading literacy and math performance in the TIMSS test (p0/05). Also, there was a positive and significant relationship between students’ math and science performance in the TIMSS test (p Conclusions: According to the results of this study, enhancing reading literacy in students could be effective to increase their performance in the TIMSS test.