خلاصة:
تحریم تدابیر قهرآمیزی است که توسط کشور یا گروهی از کشورها علیه کشوری که به قوانین بین المللی تجاوز نموده و یا از معیارهای اخلاقی مقبول تخطی کرده باشد، اعمال می شود. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تاکنون آمریکا بارها از این ابزار علیه ایران استفاده کرده است. در سال های اخیر جنبه های تحریم ها گسترش پیدا کرده و اتحادیه اروپا نیز به جمع تحریم کنندگان ایران اضافه شده است. عملکرد سازمان عبارت است از معیارهای بیرونی اثربخشی و کارایی یک سازمان، در این تعریف شاخصهای عملکرد سازمانی به دو دسته شاخصهای ذهنی و شاخصهای عینی تقسیم میشوند. به طور کلی عملکرد اشاره به ماهیت و کیفیت عملی دارد که سازمان برای انجام ماموریت خود جهت کسب سود، انجام میدهد. تحریم های اقتصادی برعملکرد سازمانی تاثیر بسزایی دارد .و این تاثیر به صورت مشابه میتواند هر سازمانی رادرگیر کند.
ملخص الجهاز:
تاثیر تحری های اقتصادی بر عملکرد سازمانی ریحانه طباطبایی ١ ١- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نورکرج چکیده تحریم تدابیر قهرآمیزی است که توسط کشور یا گروهی از کشورها علیه کشوری که به قوانین بین المللی تجاوز نموده و یا از معیارهای اخلقی مقبول تخطی کرده باشد، اعمال می شود.
تحریم اقتصادی،عملکرد،عملکرد سازمانی ٥٣٢ تاثیر تحریم های اقتصادی بر عملکرد سازمانی طباطبایی ١- مقدمه در دهه های اخیر استفاده از تحریم های اقتصادی به شدت افزایش یافته است واز این شیوه به عنوان ابزار سیاست خارجی برای برخی از کشورها استفاده می شود.
هرچند چندین دهه است کشور ایران مورد تحریم های سیاسی واقتصادی از سوی شورای امنیت جهانی قرار گرفته، ولی با اتکا به پتانسیل های نامبرده، توان خروج از این برههی تاریخی را با توجه به اتخاذ سیاست های اقتصادی و دیپلماسی هوشمندانه خواهد داشت.
با توجه به اینکه تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران در یک دهه ی گذشته برعملکرد ســازمانی اثرگذار بوده است، لذا هدف اینتحقیق آن است که به بررسی تاثیر تحریمهای اقتصادی بر عملکرد ســازمانی بپردازد.
برداشت کارمند از رابطه میان تلش و ٥٣٦ تاثیر تحریم های اقتصادی بر عملکرد سازمانی طباطبایی پاداش مهم است؛یعنی تا چه اندازه کارمند دریافت پاداش را محتمل میداند و تا چه اندازه احساس می کند که تلش،پاداش در پی دارد.
٥-انگیزه ٥٣٩ تاثیر تحریم های اقتصادی بر عملکرد سازمانی طباطبایی انگیزه و اشتیاق برای انجام کار و دستیابی به اهداف از مهمترین عوامل تعیین کننده سطح و کم و کیف عملکرد کارکنان است.