خلاصة:
در تحقیق حاضر، نویسندگان میخواهند به این پرسش پاسخ دهند که آیا سطح آموزش بالاتر میتواند زمینهساز استفادۀ بیشتر از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش شدت انرژی باشد؟ برای این منظور، به برآورد عوامل مؤثر بر شدت انرژی با استفاده از دادههای 119 کشور (2000 تا 2013 م) پرداخته شده است. کشورها به دو گروه کشورهای توسعهیافته (کشورها با توسعه انسانی بسیار بالا) و کشورهای درحالتوسعه (کشورهای با سطح توسعۀ بالا، متوسط و پایین) تقسیم شده است. نتایج برآورد برای هر دو گروه نشان میدهد که افزایش سطح آموزش باعث افزایش بهرهمندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش شدت انرژی میشود. به عبارت دیگر، رابطۀ فاوا با شدت انرژی از طریق گسترش آموزش قویتر میشود؛ بنابراین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار افزایش سطح آموزش میتواند سیاستی مؤثرتر برای کاهش شدت انرژی و درنتیجه افزایش امنیت تأمین انرژی و کاهش آلودگی زیستمحیطی باشد.
abstractThis research seeks to answer the question of whether higher education can make use of the benefits of Information and communication technology to reduce energy intensity. For this purpose to estimate the factors affecting energy intensity by using data from 119 countries (2000 to 2013) are discussed. Countries into developed countries (countries with very high human development) and developing countries (developed countries with high, medium and low) are divided. The results for both groups showed that the increase in the level of education increases the utilization of Information and communication technology to reduce energy intensity occurs. In other words, the relationship between energy intensity by spreading Information and communication technology education is made stronger. Thus, the increasing spread of Information and communication technology in education can be more effective policy for reducing energy intensity and therefore increase energy security and environmental pollution is reduced.Key words: energy intensity, information and communication technology, education
ملخص الجهاز:
نقش آموزش بر رابطۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات و شدت انرژي : يک تحليل بين کشوري ١ وحيد کفيلي ،٢ سعيد هاشمي ،٣ فائزه مرندي ٤ چکيده در تحقيق حاضر، نويسندگان مي خواهند به اين پرسش پاسخ دهند که آيا سطح آموزش بالاتر مي تواند زمينه ساز استفادة بيشتر از مزاياي فناوري اطلاعات و ارتباطات براي کاهش شدت انرژي باشد؟ براي اين منظور، به برآورد عوامل مؤثر بر شدت انرژي با استفاده از داده هاي ١١٩ کشور (٢٠٠٠ تا ٢٠١٣ م ) پرداخته شده است .
نتايج برآورد براي هر دو گروه نشان مي دهد که افزايش سطح آموزش باعث افزايش بهره مندي از فناوري اطلاعات و ارتباطات براي کاهش شدت انرژي مي شود.
براي ظهور و بروز اثرهاي به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات ، لازم است ميزان زيرساخت ها و کاربران از حد آستان هاي بيشتر باشد )٢٠٠٨ ,Shiu and Lam( که به آن اثرهاي شبکه اي گفته مي شود.
بر همين اساس ، در اين تحقيق تلاش شده است تأثير سطح آموزش در فرايند تأثيرگذاري فناوري اطلاعات و ارتباطات بر شدت انرژي در قالب يک تحليل بين کشوري ارزيابي شود.
نتايج برآورد معادلۀ رگرسيون براي هر دو گروه از کشورهاي درحال توسعه و توسعه يافته حاکي از آن است که افزايش بهره مندي از فناوري اطلاعات و ارتباطات ، شدت انرژي را کاهش مي دهد و هر چه جامعه از سطح آموزش بالاتري برخوردار باشد، تأثيرگذاري اين فناوري در کاهش شدت انرژي بيشتر خواهد بود.
“The effect of ICT development on economic growth and energy consumption in Japan”.