خلاصة:
نتایج چشمگیر کارآفرینان بهعنوان یکی از مهمترین بازیگران توسعۀ اقتصادی و اجتماعی، توجه سیاستگذاران را به خود جلب کرده است. بخش قابل توجهی از سیاستها به تسهیل شرایط برای انجام فعالیتهای کارآفرینی اختصاص دارد. سیاستگذاری کارآفرینی به منزلۀ حوزهای نوظهور، بهخوبی توسعه نیافته و اغلب سیاستهایی که با هدف توسعه کارآفرینی تنظیم شده، به کسبوکارهای کوچکومتوسط توجه داشته و سیاستگذاری برای توسعۀ کارآفرینی مغفول مانده است. از این رو ایجاد درک مشترک و بینش صحیح از سیاست کارآفرینی ضروری است. هدف این پژوهش، تبیین مبانی فکری سیاستگذاری کارآفرینی است که با بهرهمندی از روش پژوهش کیفی انجام شده و برای گردآوری و تحلیل دادهها نیز از روش کتابخانهای و تحلیل اسناد استفاده شده است. بدین منظور ابتدا منابع نوشتاری و منتشرشده در خصوص سیاستگذاری کارآفرینی گردآوری و بنیانهای نظری موضوع تبیین شدند. سپس با معرفی اهمیت، اهداف و ماهیت سیاست کارآفرینی، قلمرو نظری سیاستگذاری کارآفرینی نسبت به سایر حوزههای مشابه تحلیل و بررسی شدند. نتایج حاکی از آن است که سیاستهای کارآفرینی از نظر اهداف، ابزار، تمرکز، دورۀ زمانی، اولویتبندی، نحوۀ ارزیابی و نتایج، منحصربهفرد بوده و نسبت به سایر مفاهیم مشابه از جمله سیاستهای توسعۀ کسبوکار، متفاوت است. در انتهای مقاله توصیههای سیاستی برای سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی عرضهشده است.
The impressive results of entrepreneurship as one of the most important actors in social and economic development have attracted a lot of attention from policymakers. However, entrepreneurship policy as an emerging area is not well-developed and there is significant ambiguity about entrepreneurial policies against other economic policies. Moreover, in most entrepreneurship policies, the main focus is on small and medium enterprises, and the development of entrepreneurship has been neglected. Therefore, it is necessary to create a common conception and a correct insight of entrepreneurship policy for policy makers and researchers. The purpose of this research is to explain the intellectual foundations and the theoretical domain of entrepreneurship policy using qualitative research method and documentary analysis method. As a means to this goal, the written and published literature on entrepreneurship policy has been collected and the theoretical foundations of entrepreneurial policy are explained. Then, after providing an introduction to the importance, goals and nature of entrepreneurship policy, the theoretical sphere of entrepreneurship policy is identified in other similar areas. The results show that entrepreneurial policies are unique in terms of goals, outcomes, focus, priorities, tools, assessment methods and time frame and has a significant difference in comparison to other similar concepts of business policy entrepreneurial policies. Finally, some policy recommendations are presented.
ملخص الجهاز:
سياست هايي که از کارآفريني حمايت مي کنند، در طول زمان به طور فزايندهاي پيچيده شده است ، زيرا دولت ها از تسهيل شرايط براي ايجاد بنگاه هاي جديد به سمت حمايت از کسب وکارهاي کارآفرينانه و با رشد بالا حرکت مي کنند (٥٧ :٢٠١٦ ,Acs).
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) از طرفي ديگر سياست گذاري کارآفريني از ابعاد متفاوتي نسبت به ساير برنامه هاي اقتصادي و سياست هاي توسعه کسب وکارهاي کوچک و متوسط برخوردار است .
در واقع سياست گذاري توسعۀ کارآفريني براي تشويق و تهييج فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي بهره ور در بين افرادي است که به طور مستقل در کسب وکاري فعاليت مي کنند (,Stenkula &Henrekson ٢٠١٠).
گروه مشتريان هدف شرکت هاي در حال تاسيس اهرم ها غير مالي ، حمايت هاي کسب وکار (شبکه ها، آموزش ، مشاوره ) تمرکز فرهنگ و فضاي کارآفرينانه (نظير ترويج کارآفريني ) سيستم ارائه بازيگران (کارآفرينان ) جديد بسيار زياد (نيازمند جهت دهي ) رويکرد گسترش فعاليت ها گرايش و جهت دهي نتايج اغلب بلندمدت سياست هاي کارآفريني براي ايجاد شغل ، رشد اقتصادي وکاهش فقر تنظيم مي شوند (,OECD ٢٠٠٧) و با افزايش سطح فعاليت هاي کارآفرينانه روي مي دهد (٢٠١٣ ,Ramlogan &Rigby ).
سياست گذاري کارآفريني نيز موضوع جديدي است که سابقۀ محدودي در پژوهش و اجرا دارد اما با توجه به نقش کارآفريني در توسعۀ اقتصادي و اجتماعي جوامع ، ضرورت تدوين سياست متناسب از اهميت بالايي برخوردار است و بر تسهيل شرايط براي انجام فعاليت هاي کارآفرينانه در بسياري از سياست هاي دولت ها تأکيد شده است (,Acs .
“Women’s entrepreneurship policy research: a 30-year review of the evidence”, Small Business Economics.