خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف ارایه مدل شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه، برای شناسایی ویژگیها و استانداردهای استادان دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق حاضر، از حیث هدف، کاربردی و از منظر شیوه اجرا، توصیفی ـ پیمایشی است. به منظور شناسایی چیستی شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه، در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی، با شناسایی 390 کد مفهوم، کدگذاری و دستهبندی آنها در سه مرحله، در نهایت 69 شاخص اصلی، در 12 مؤلفه و سه بعد، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحلهای در بین 34 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخصها مورد جرح و تعدیل قرار گرفتند و به طور کلی 61 شاخص، شش مؤلفه و دو بعد تغییرات جزئی یا کلی نموده و از نتایج آن پرسشنامهای استخراج و در اختیار استادان و خبرگان دانشگاهی تبریز قرارگرفت. مدل نهایی پژوهش به روش کمی از طریق آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و معیار افزونگی با نرم افزار Smartpls برای تعداد 108 نمونه، مورد سنجش قرار گرفت. معیار نیکویی برازش برای مدل نهایی معادل 683/0 بدست آمد که مقدار مناسبی است. در مدل نهایی، عاملهای گروهی، سازمانی و فردی به ترتیب مقادیر عاملی 942/0، 880/0 و 820/0 را به خود اختصاص دادند و رابطه هر سه عامل با شایستگی اختصاصی استادان معنیدار بود. در عین حال شایستگی گروهی از بیشترین اهمیت برخوردار بود و عامل سازمانی در مرتبه دوم اهمیت واقع شد.
The present research was accomplished to present a model for the exclusive competency among the university faculty members. The research is of applied nature using the descriptive-survey method. To determine the nature of the exclusive competency among the university faculty members, the research used inductive content analysis by using 390 coded samples. Coding and stratifying of the samples were carried out in three phases, 69 main criteria having 12 components and 3 dimensions were defined and based on three-phased Delphi technique, 34 informed scientific and executive professors were selected. The criteria were evaluated by these samples and finally, 61 criteria, 6 elements and 2 dimensions with either slight or complete changes were determined. A questionnaire was extracted from the results and distributed among the university faculty members as well as managers and experts in the university education and a total of 108 analyzable questionnaires were obtained. The final research model was quantitatively assessed through confirmatory factor analysis and redundancy tests. The goodness-of-fit criterion for the final model was 0.683, which is regarded as a good value. In the final model, group, organizational and individual dimensions had factor loadings of 0.942, 0.880 and 0.820, respectively, and all three coefficients were statistically significant. However, the group dimension was more important than the other two dimensions and the organizational dimension was the second most important.
ملخص الجهاز:
اين امر در خصوص استادان دانشگاه از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا که 1- National Park Service Employees 2- Government of Saskatchewan 162 استادان ضمن اينکه بايد دانش و آگاهي علمي را به دانشجويان انتقال دهند، در عين حال رشد فرهنگي و اجتماعي و مسئوليت پذيري براي ايجاد توانايي شغلي در دانشجويان و ارتقاي خواسته هاي آموزشي و توانائي هاي علمي با خلاقيت و نوآوري در کنار مسئوليت هاي اجتماعي و فرهنگي و در نظر گرفتن منافع اجتماعي مردم ، از جمله ملزومات حرفه اي استادان مي باشند (موفله السرحيد١ ٢٠١٢).
عليرغم اينکه برخي از اين ويژگيها به نوعي در مطالعات مختلف از جمله محمدي و همکاران (١٣٩٠)، موفله السرحيد (٢٠١٢)، روبرتز و داير٧ (٢٠٠٤)، اوکتوي و کوکسال ٨ (٢٠٠٣)، باچن ٩ و همکاران (١٩٩٩)، برلينر١٠ (١٩٩٤) و ساير محققان و انديشمندان 1- Social Competence 2- Methodological Competence 3- Communication Competence 4- Technical Competence 5- Störmer & Eckhard 6- Trenholm & Jensen 7- Roberts & Dyre 8- Uctug & Koksal 9- Bachen 10- Berliner 164 مورد توجه و تأکيد قرار گرفته است ، ولي تنوع و پراکندگي معيارهاي ارائه شده ، توجه بيشتر به ويژگيهاي وظيفه اي و تخصصي، عدم توجه به تمامي ابعاد شايستگيهاي فرا وظيفه اي در تحقيقات قبلي و نيز تأثير شرايط زماني، اجتماعي و فرهنگي جوامع مورد مطالعه ، ايجاب مطالعات جديدي ميکند.
Conference Proceedings, Volume One. Tehran: Institute of Higher Education Research and Planning, No. 2: 196-195 [In Persian].