خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نقش درس پژوهی در توسعه حرفه ای و کسب شایستگی های حرفه ای معلمان از دیدگاه اعضای هییت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی است. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش از نظر طرح تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) و از نظر روش اجرا از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، از نوع ارزیابی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید عضو هییت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی، که تعداد آن ها برابر ۶۳ نفر است، بوده است. از بین آنها تعداد۵۰ نفر بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات در بخش کیفی و نظری از طریق مطالعه کتب، مقالات، نشریات، اسناد و آییننامههای مرتبط صورت گرفت. در بخش کمی پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته شامل ۳۹ سوال در ۴ مولفه جهت آزمون فرضیات تحقیق استفاده شد. روایی این پرسشنامه توسط صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ آزمون و تایید شد. دادهها با کمک نرمافزار آماری spss۱۶ مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که تاثیر استفاده از برنامه درس پژوهی در افزایش سطح توسعه حرفه ای معلمان در سطح بالایی است و می توان گفت استفاده از برنامه درس پژوهی در توسعه ی حرفه ای و کسب شایستگی های حرفه ای معلمان موثر است.
ملخص الجهاز:
بنابراین در پاسخ به این سؤال پژوهشی، با اطمینان ٩٥ درصد میتوان گفت تاثیر استفاده از فرآیند درس پژوهی در شایستگیهای فردی معلمان در سطح بالایی قرار دارد.
آیا استفاده از فرآیند درس پژوهی شایستگیهای تخصصی معلمان را افزایش میدهد؟ جدول ٣) خروجی آزمون تی تک نمونه برای تعیین تاثیر استفاده از فرآیند درس پژوهی در شایستگیهای تخصصی معلمان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که از نتایج مندرج در جدول بالا مستفاد میشود، مقدار t برابر ٢٤,٩٢٨ با درجه آزادی ٤٩ محاسبه شده و سطح معنیداری آزمون ٠/٠٠٠ شده است که از میزان خطای بحرانی ٠/٠٥ کمتر است .
بنابراین در پاسخ به این سؤال پژوهشی، با اطمینان ٩٥ درصد میتوان گفت تاثیر استفاده از فرآیند درس پژوهی در شایستگیهای تخصصی معلمان در سطح بالایی قرار دارد.
آیا استفاده از فرآیند درس پژوهی شایستگیهای روشی معلمان را افزایش میدهد؟ جدول ٤) خروجی آزمون تی تک نمونه برای تعیین تاثیر استفاده از فرآیند درس پژوهی در شایستگیهای روش ها معلمان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که از نتایج مندرج در جدول بالا مستفاد میشود، مقدار t برابر ٢٤,٩٢٨ با درجه آزادی ٤٩ محاسبه شده و سطح معنیداری آزمون ٠/٠٠٠ شده است که از میزان خطای بحرانی ٠/٠٥ کمتر است .
بنابراین در پاسخ به این سؤال پژوهشی، با اطمینان ٩٥ درصد میتوان گفت تاثیر استفاده از فرآیند درس پژوهی در شایستگیهای روش های معلمان در سطح بالایی قرار دارد.
بنابراین در پاسخ به این سؤال پژوهشی، با اطمینان ٩٥ درصد میتوان گفت تاثیر استفاده از فرآیند درس پژوهی در شایستگیهای اجتماعی معلمان در سطح بالایی قرار دارد.