خلاصة:
توجه به تفاوت های فردی در آموزش امری مهم و لازم اجراست، از طرفی گاردنر در بررسی هوش، با معرفی هشت مولفه برای آن تا اندازه ای به متفاوت بودن افراد توجه کرده است. این پژوهش به تحلیل محتوای «کتاب فارسی پایه اول ابتدایی سال ۱۳۹۹» بر اساس هوش های چندگانه گاردنر پرداخته است. روش مورد استفاده تحلیل محتوا، جامعه مورد بررسی کل کتاب فارسی پایه اول و واحد ثبت تجزیه و تحلیل ، مضامین می باشد. نتایج به دست آمده نشان داد که در کتاب فارسی پایه اول به هوش زبانی – کلامی با درصد فراوانی۰۴/۲۴ بیشترین توجه و به هوش منطقی – ریاضی با درصد فراوانی۵۱/۱ کمترین توجه شده است.
ملخص الجهاز:
تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر 1 مطهره محمدزاده سپهری صص ٢٥-١٣ چکیده توجه به تفاوت های فردی در آموزش امری مهم و لازم اجراست ، از طرفی گاردنر در بررسی هوش ، با معرفی هشت مولفه برای آن تا اندازه ای به متفاوت بودن افراد توجه کرده است .
این پژوهش به تحلیل محتوای «کتاب فارسی پایه اول ابتدایی سال ١٣٩٩» بر اساس هوش های چندگانه گاردنر پرداخته است .
در پژوهش خسروی، مصلح و زمانی (١٣٩٤) با عنوان « تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن » این نتایج حاصل شد که در محتوای کتاب کار و فناوری بیشتر به هوش دیداری و کمتر به هوش موسیقیایی توجه شده است .
سلطانی، ادیب ، محمودی و واحدی (١٣٩٧) در پژوهشی با عنوان « تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ی ابتدایی براساس مولفه های هوش های چندگانه : روش آنتروپی شانون » به این نتایج دست یافت : در کتب فارسی ضریب اهمیت هوش زبانی و طبیعت گرایانه (٠/١١٥)، هوش موسیقیایی(٠/١٠٣)، هوش تصویری_ فضایی، ریاضی-منطقی، جنبشی_ بدنی ، درون فردی، میان فردی و هستی گرایانه (٠/١١١) بوده است ، پس به مولفه های هوشی به طور متوازن توجه نشده است .
در این پژوهش مولفه های هوش چندگانه گاردنر در کتاب فارسی پایه اول مورد بررسی قرار گرفت .