خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی- حرکتی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش مطالعه، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر با اختلال ریاضی دوره ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان این افراد 60 نفر (دختر و پسر) بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) گمارش شدند. گروههای آزمایش به مدت 16 جلسه 45 دقیقهای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد و برای اطمینان از ثبات نتایج پس از سه ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار سنجش شامل مقیاس هوشی وکسلر (WISC) و آزمون عملکرد ریاضی بود. دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیری با کمک نرمافزار آماری 22-SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در اثربخشی مداخله مبتنی بر حافظه فعال و مداخله مبتنی بر یکپارچگی حسی- حرکتی در میان گروههای آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد (05/0>P). همچنین در مرحله پیگیری نیز، بین پایداری تغییرات مداخله مبتنی بر حافظه فعال و مداخله مبتنی بر یکپارچگی حسی- حرکتی روی عملکرد ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). براساس نتایج پژوهش، میتوان گفت مداخلهها با ایجاد تجربه جدید در عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی موثر بوده و میتوانند بهعنوان مداخلههایی سودمند در مدارس دوره ابتدایی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز آموزشی و توانبخشی بهکار گرفته شوند.
The aim of this study was to compare the effectiveness of working memory intervention and sensory-motor integration on students' math performance with math learning disabilities. The study method was quasi-experimental with pre-test design, post-test with control group and follow-up stage. The statistical population included all Male students with elementary school math disorder Kerman in 2019-2020. Among these people, 60 Boys were selected by available sampling and randomly assigned to three groups of 20 people (two experimental groups and one control group). The experimental groups underwent intervention for 16 sessions of 45 minutes and the control group did not receive any intervention. Pre-test and post-test were performed and follow-up test was performed after three months to ensure the stability of the results. The assessment tools included the Wechsler Intelligence Scale (WISC) and the Mathematical Performance Test. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance using SPSS 22-statistical software. The results showed that there was a difference in the effectiveness of the intervention based on working memory and the intervention based on sensory-motor integration between the experimental and control groups (P<0.05). In the follow-up phase, there is a significant difference between the stability of intervention changes based on working memory and sensory-motor integration on mathematical performance. (P<0.05). Based on the results, it can be said that the interventions are effective by creating new experience in the mathematical performance of students with math learning disabilities and can be used as useful interventions in primary schools, special learning centers and educational and rehabilitation centers.