خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر رواندرمانی هنری-نمایش کوتاهمدت بر تیکهای حرکتی حاد و با شروع ناگهانی در یک کودک پنج ساله انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه تکآزمودنی از نوع A-B بود که در دستۀ پژوهشهای تجربی یا آزمایشی جای میگیرد. روش درمانی مورد اشاره، در هشت جلسۀ یک ساعته (چهار جلسه ویژۀ کودک و چهار جلسه مخصوص مادر) اجرا شد. معیار خاتمه-بخشی به جلسات درمانی، کاهش معنادار تیکهای حرکتی بر اساس ابزارهای پژوهش بود. این ابزارها شامل چکلیست نمودهای رفتاری-نشانگانی تیک (پوررضائیان، 1398)، مشاهده و پیگیری نشانگان در جلسات درمانی و مصاحبۀ بالینی با مادر کودک بود. دادههای کمّی پژوهش با استفاده از جدول و نمودارها ویژۀ طرحهای تکآزمودنی مورد تحلیل قرار گرفتند. بهعلاوه، میزان اندازه اثر نیز گزارش شد (ES = 7/34). یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رواندرمانی هنری-نمایشی بهطور معناداری سبب کاهش تیک حرکتی (05/0>P) در کودک شده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رواندرمانی هنری-نمایشی، روشی موثر برای درمان اختلال تیک کودک بوده است؛ بنابراین کاربست این روش کوتاهمدت در مراحل حاد بروز تیکهای حرکتی کودکان، توصیه میشود (البته در صورت تکرار نتایج در پژوهشهای آتی و رعایت اصل تعمیمپذیری).
Objective: The present study was conducted to evaluation the brief psycho-art-drama’s effectiveness on the acute motor tics with sudden onset in a five-year-old child. Method: The present research was a single-subject study (A-B) that is categorized in the experimental research. The mentioned therapeutic method was applied in the eight sessions (four sessions for the child and four sessions for the mother). Ending criterion of the therapeutic sessions was the significand reduction of motor tics based on the research tools. The tools were behavioral-symptomatic checklist of tic (Purrezaian, 1398), observation and following the symptoms at the sessions, and clinical interview with the mother. The quantitative research data were analyzed by specific table and graphs of the single subject studies. In addition, the effect size was also reported (ES = 7/34). Results: The findings showed that psycho-art-drama has reduced the child’s motor tics (P (0/05) significantly. Conclusion: According to the findings, it can be concluded that psycho-art-drama is an effective method to treatment of the child’s tic disorder. Therefore, it is recommended to apply this brief method in acute stages of motor tics’ onset in children (of course, if the results are repeated in future research and observance of the generalizability principle).