خلاصة:
بازاریابی با زندگی روزگرد انسان در ارتباط است. ما با نیازهای بی شماری در زندگی رو به رو هستیم و این نیازها ما را به تلاش و تکاپو وادار میکنند و بازاریابی سعی دارد با کمترین تلاش این نیازها را بر طرف سازد؛ همچنین بازاریابی وسیله است که از طریق آن استاندارهای زندگی مردم توسعه یافته است. تعداد زیادی از افراد فکر میکنند که بازاریابی و فروش یکی است، اما در حقیقت فعالیت بازاریابی قبل و بعد از عمل فروش نیز انجام میشود. برای یک بازاریاب موفق این کافی نیست که سبک و لحنی را تعریف کنیم که تنها با شرایط فعلی باشد یا سلیقه یک شرکت را بازتاب کند. علم بازاریابی می کوشد با استفاده از فنون بازاریابی تجاری، اهداف و مقاصد اجتماعی را تحقق بخشد. بازاریابی عامل اصلی موفقیت شرکت های تجاری بشمار می رود. واژه بازاریابی تأمین نیازهای مشتری است. ناگفته نماند که بازاریابی و فروش علمی عملی است و عملی علمی است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت بازاریابی علمی است که باید دانش را به مهارت تبدیل کرد. دغدغه بسیاری از مدیران ارشد شرکتهای امروزی مهم ترین مسأله خود را تدوین، اجرا و بازنگری راهبردهای خط مشی های بازاریابی رقابتی عنوان میکنند و از همین رو، تقاضای شرکتها به مدیران رده بالای بازاریابی روز به روز افزایش پیدا میکند.