خلاصة:
زمینه: باورهای انگیزشی، دستهای از معیارهای شخصی و اجتماعی است که افراد برای انجام دادن یا پرهیز از کاری به آن مراجعه میکنند. از دید روانشناسان و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت، باورهای انگیزشی یک مفهوم کلیدی است و برای توضیح مفهوم سطوح مختلف عملکرد بهکار میرود. هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی باورهای انگیزشی بر اساس سیستم فعالسازی و بازداری رفتاری با میانجیگری شخصیت تاریک صورت گرفت. روش: این پژوهش به روش توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان رشته علوم انسانی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1621 نفر بود که از بین آنها تعداد 770 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران (1991)، سیستم فعالسازی و بازداری رفتاری کارور و وایت (1994) و شخصیت تاریک جانسون و وبستر (2010) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری در سطح معناداری 05/0 و از طریق نرمافزارهای Spss22 و Pls3 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد سیستم بازداری رفتاری با نقش میانجی شخصیت تاریک دارای اثر منفی و معنیداری بر باورهای انگیزشی داشت (754/6 =P ،100/0-=β). همچنین سیستم فعالسازی رفتاری با نقش میانجی شخصیت تاریک دارای اثر مثبت و معنیداری بر باورهای انگیزشی داشت (060/6 =P ،122/0=β). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت برای مدلیابی باورهای انگیزشی میتوان سیستم فعالسازی و بازداری رفتاری با میانجیگری شخصیت تاریک در دانشجویان را مورد مطالعه قرار داد.
Background: Numerous studies have been conducted on motivational beliefs, behavioral activation and inhibition systems, and dark personality. But a study that has developed a model of motivational beliefs based on the system of activation and behavioral inhibition mediated by dark personality in students has been neglected. Aims: The aim of this study was to model motivational beliefs based on the system of activation and behavioral inhibition mediated by dark personality in students. Method: The present study was descriptive and of correlation and structural equations. The statistical population of the study included all humanities students of the doctoral program of Islamic Azad University, science and research branch of Tehran in the academic year 1398-99, numbering 1621 people, of whom 770 people were selected by available sampling method as a sample. The motivational beliefs questionnaire of Pintrich & et al. (1991), Carver & White (1994) behavioral activation and inhibition system, and Johnson & Webster (2010) dark personality questionnaire were used to collect the required data. Data were analyzed using structural equation statistical method at a significance level of 0.05 and Spss22 and Pls3 software. Results: The findings showed that the behavioral inhibition system had a negative and significant effect on motivational beliefs with the mediating role of dark personality (P= 6/754, β= -0/100). Also, behavioral activation system also had a positive and significant effect on motivational beliefs with the mediating role of dark personality (P= 0/660, β= 0/122). Conclusions: According to the research findings, it can be concluded that the modeling of motivational beliefs based on the system of activation and behavioral inhibition mediated by dark personality is statistically significant and the model has the necessary validity.