خلاصة:
زمینه: یکی از مشکلات کودکان مبتلا به ADHD ضعف در مهارت و تواناییهای شنیداری بهصورت نقص در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن کلمات ظاهر می گردد و این امر موجب رفتارهای سازش نایافته از جمله رفتارهای قانونشکنی و پرخاشگرانه (رفتارهای برونریزی شده) در منزل و بهخصوص در مدرسه می گردد. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تکالیف شنیداری بر مشکلات رفتاری برونریزی شده در دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه بود. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 163 کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود که از بین آنان 30 کودک به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل نرمافزار یکپارچه عملکرد دیداری و شنیداری (راسلد و همکاران،2018)، سیاهه رفتاری آخنباخ (مینایی،1385) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه کانرز فرم معلمان (شهائیان و همکاران، ۱۳۸۶) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش، تکالیف شنیداری را در طی 20 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در طول مدت سه ماه دریافت نمود. دادههای بهدستآمده توسط تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار Spss (نسخه 26) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که تقویت شنیداری با تکالیف شنیداری بر کاهش مشکلات رفتاری تأثیر معناداری داشته است که میزان این تأثیرگذاری 45/5 درصد (0/01 >p) بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان تکالیف شنیداری را بهعنوان روشی مؤثر در حوزه توانبخشی شناختی برای کاهش مشکلات رفتاری برون ریزی شده در دانشآموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه مورد استفاده قرار داد.
Background: Weakness in listening skill and abilities, with or without the characteristics of Auditory Processing Disorder, is one of the issues of children with ADHD, which could partially appear in listening, speaking, reading, writing and spelling words. This weakness could lead to anxiety, and negatively impact these childrenchr('39')s connections at home, and especially in the classroom. Not to mention, that this weakness could, also, project externally, and appear as rule-breaking and aggressive behaviors (Externalizing Behavior). Aims: The aim of this study is to investigate the effectiveness of listening skills training on behavioral problems in children with attention-deficit/hyperactivity disorder together with Specific learning disorder. Method: The research design was a pretest-posttest experiment with a control group. In order to conduct this research, 30 people from the statistical population of the study children with ADHD with together with Specific learning disorder in District 4 of Tehran) in the 98-99 academic year were selected by multi stage cluster method (simple random access). The children were, then, assigned to control and experiment groups. The instruments used in this study included the Achenbach inventory and the Learning Disabilities Questionnaire. The obtained data was analyzed by univariate analysis of covariance. Results: The results showed, that listening skill tasks had a significant effect on reducing behavioral problems. The effect of listening skills training on behavioral problems was 45/5%. Conclusions: Based on the findings of this study, cognitive rehabilitation and especially hearing skills training can be used as an effective method to reduce behavioral problems in children with ADHD and learning disabilities.