خلاصة:
در این مقاله به بررسی یکی از ویژگیهای توان بخشی یعنی استقلال بیمار میپردازیم . یکی از خصوصیت های توان بخشی ، دستیابی مددجو به استقلال ، یعنی داشتن حق انتخاب چگونه زیستن بر اساس ظرفیت ، ارزش ها و تمایلات فردی است ؛ علاوه بر این توان بخش میکوشد تا تمام افراد اعم از سالم یا معلول بر اساس عدالت و تساوی از فرصت های یکسان بهره مند گردد. به واقع توانمندسازی مددجو در بدست آوردن مجدد آن چیزی است ، که به واسطه اختلال و یا صدمه از دست داده است ، و فرد مدد جوی تحت توان بخشی باید در ایجاد محیط یادگیری شناخت نیازها و تعیین اهداف توان بخشی، شناسایی منابع و درنهایت ارزشیابی برنامه های توان بخشی فعالانه بکوشد. استقلال بیمار عنصر اساسی در مراقبت فردگرا و بیمار محور است . از آنجائیکه درک پیامدهای احترام به استقلال بیمار، به عنوان یکی از اساسیترین اصول اخلاقی و مرتبط با سلامتی ، که مستلزم حمایت از آن است روشن نمیباشد این مطالعه به منظور کشف پیامدهای احترام به استقلال بیمار در بالین انجام شد.
ملخص الجهاز:
آموزش به بيمار در برگيرنده تمام فعاليت هاي آموزشي مربوط به بيماري شامل آموزش هاي درماني ، بهداشتي و ارتقاي سلامت باليني است ، که براي کمک به بيمار به منظور تصميم گيري آگاهانه ، در مورد بيماري خود و کسب مهارت خود مراقبتي صورت مي گيرد، بنابراين آموزش به بيمار در خدمات بستري وسرپايي ضرورت دارد.
در اين دوره از مراقبت بيمار، انگيزه دادن به بيماران براي مسئوليت مراقبت هاي بهداشتي ، خود بيش از هر زمان ديگري مهم است .
يادداشت « دارن کت » يادآوري جنبه هاي اصلي مصاحبه انگيزشي را آسان مي کند: ميل : چرا مي خواهيد تغييري ايجاد کنيد؟ توانايي: فکر مي کنيد چگونه مي توانيد تغيير ايجاد کنيد؟ دلايل : هنگامي که تغيير ايجاد مي کنيد به کدام سه مزيت پي خواهيد برد؟ نياز: اين تغيير چقدر مهم است ؟ تعهد: براي تعهد به تغيير چه کاري مي توانيد انجام دهيد؟ فعال سازي : براي ايجاد تغيير چه کاري انجام مي دهيد و چه زماني قصد شروع آن را داريد؟ قدم برداشتن : چه تغييراتي از قبل ايجاد کرده ايد؟ ٣- ارائه اطلاعات مفيد برخي از بيماران مشتاق هستند، که هر آنچه در مورد بيماري يا وضعيت خود مي توانند بدانند، در حالي که ديگران بروشورهايي را که از در خارج مي شوند، دور مي اندازند.
Evaluation of patients’ satisfaction of departments in Islamic Azad University Dental branch, in 2009.
journal of research in dental sciences.
to the out-patient physiotherapy clinics of the Semnan medical sciences university (second half of the year 2001).