خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تعیین بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری و مهارت کنترل خشم بر مهارتهای ارتباطی کارکنان بیمارستان فارابی تهران در سال 98-97 طراحی و اجرا شد. مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان فارابی تهران بود که از بین آنها 30 کارمند تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. (براساس تعداد نمونه لازم برای پژوهشهای آزمایشی مداخلهای حجازی، 1390). در ادامهی کار، پیشآزمون برای هر دو گروه اجرا، سپس به یک گروه مهارت مدیریت خشم آموزش سپس برای گروه آزمایشی به مدت برنامه آموزش مهارتهای کنترل خشم در طول یک ماه و در 8 جلسه 45 دقیقهای و دو جلسه در هفته تشکیل گردید. اما در گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت و در آخر از هر دو گروه پسآزمون و بعد از گذشت 30 روز، پیگیری گرفته شد. پرسشنامههای بهکاررفته در پژوهش، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد (05/0 p <) که با توجه به میانگین نمرات پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و مقایسه آنها با گروه کنترل میزان مهارتهای ارتباطی کارکنان بیمارستان فارابی افزایش یافته است.
ملخص الجهاز:
افسانه بالاوندي (١٣٩٥) در پژوهشي نشان داد که بين آموزش مهارت هاي مديريت خشم و کاهش پرخاشگري وميزان خودکارآمدي و سازگاري دانش آموزان تاثير مثبتي دارد.
هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش مبتني بر يادگيري و مهارت کنترل خشم بر مهارت هاي ارتباطي کارکنان بيمارستان فارابي تهران ميباشد.
بر اساس نتايج مندرج در جدول ، مي توان به اين توصيف دست زد که آموزش مديريت خشم باعث افزايش مهارت هاي ارتباطي کارکنان بيمارستان فارابي شده است .
درتاج (١٣٨٨) نتيجه گرفت که آموزش مهارت هاي کنترل خشم را به عنوان روش مؤثري براي کاهش پرخاشگري و بالا رفتن مهارت هاي ارتباطي در نظر گرفت .
اميديان ، مهدي (١٣٩٣) بررسي اثربخشي آموزش گروهي کنترل خشم به شيوه عقلاني، رفتاري و عاطفي بر پرخاشگري و افزايش تاب آوري زندانيان مرد زندان مرکزي شهرکرد، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه پيام نور ٣.
قاسمي، ليلا، مراديان زند، پرويز (١٣٩٧) بررسي اثربخشي آموزش گروهي کنترل خشم به شيوه (عقلاني ، رفتاري ، عاطفي ) بر کاهش پرخاشگري دانش آموزان دختر دبيرستاني منطقه ٨ تهران ، کنفرانس ملي توسعه اجتماعي، https: //www.
گلشني جورشري ، تجلي معصومه و پريسا، ١٣٩٦، اثربخشي آموزش کنترل خشم بر خود تنظيمي هيجاني و خودکارآمدي دانش آموزان دختر داراي نارسايي شنوايي، چهارمين کنفرانس بين المللي نوآوري هاي اخير در روانشناسي ، مشاوره و علوم رفتاري ، تهران ، دانشگاه نيکان ، www.
T. Strongman, 2018, Anger Theory and Management: A Historical Analysis, The American Journal of Psychology, Vol. 108, No. 3 (autumn, 1995) , pp.