خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای معرفتشناختی با خوشبینی تحصیلی دانشجویان دختر انجام گرفت. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دختر رشته روانشناسی دانشگاه لرستان در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در سال تحصیلی 99-98 را شامل شد که تعداد آنها برابر 2045 نفر بوده است. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر 327 نفر تعیین گردید که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه خوشبینی تحصیلی اسچنموران و همکاران (2013)، و پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990) مورد استفاده قرار گرفت. پس از جمعآوری پرسشنامهها از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، تنها دو باور ذاتی بودن توانایی یادگیری و سریع بودن یادگیری رابطه متوسط، معکوس و معناداری را با خوشبینی تحصیلی نشان دادند. در نتیجه میتوان گفت، باورهای معرفتشناختی میتوانند خوشبینی تحصیلی دانشجویان دختر را پیشبینی نمایند.
ملخص الجهاز:
٣- يافته هاي پژوهش ميانگين ، انحراف معيار، کمينه نمرات ، بيشينه نمرات ، کجي و کشيدگي متغيرهاي مورد مطالعه در اين پژوهش که عبارتند از خوش بيني تحصيلي (تاکيد تحصيلي ، اعتماد دانشجويان نسبت به اساتيد و احساس هويت نسبت به دانشگاه )، و باورهاي معرفت شناختي (ساده بودن دانش ، قطعيت دانش ، توانايي ذاتي يادگيري ، يادگيري سريع و خاص بودن دانش ) در جدول ١ نشان داده شده است .
شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش (٣٢٧=n) متغير ميانگين انحراف معيار کمينه نمرات بيشينه نمرات کجي کشيدگي تاکيد تحصيلي ٢٤/٠٢ ٥/٧٠ ١٢ ٣٦ ٠/٢٧ ٠/٣٢- اعتماد به اساتيد ٢٩/٥٥ ٨/٧٠ ١٢ ٤٦ ٠/١٤- ٠/٦٦- هويت به دانشگاه ٢٩/٧٨ ٧/٤٠ ١٣ ٤٦ ٠/٠٦- ٠/٥٦- خوش بيني کل ٨٣/٣٧ ١٧/٣٠ ٤٣ ١٢٣ ٠/٠٨- ٠/٥٤- ساده بودن دانش ٣٩/٢٢ ١٠/٧٥ ٢٢ ٦٤ ٠/١٣ ٠/٧٥- قطعيت دانش ٣٣/٢٨ ١٠/٤٩ ١٣ ٥١ ٠/١٨- ١/١٧- توانايي ذاتي يادگيري ٢٥/٨٣ ٨/٣١ ١٢ ٤٢ ٠/٤٠ ١/٠٨- يادگيري سريع ٢٧/٨٧ ٨/٩٠ ١٥ ٥٣ ٠/٩٤ ٠/٢٤ خاص بودن دانش ٣٣/٥٢ ٩/٦٧ ١٥ ٦٣ ٠/٣٦ ٠/٠٧- همان طور که داده هاي جدول ١ نشان داد، مي توان استنباط نمود که هيچ يک از متغيرهاي پژوهش داراي کجي و کشيدگي قابل توجه اي که بتوانند در نتيجه آزمون هاي آماري تاثير بگذارند، نيستند.
براي بررسي اين فرضيه پژوهش ( رابطه باورهاي معرفت شناختي با خوش بيني تحصيلي ) با توجه به اينکه داده هاي پرسشنامه ها نرمال و مقياس آنها فاصله اي است ، از روش آماري همبستگي پيرسون استفاده گرديد: جدول شماره ٢.
باور معرفت شناختي توانايي ذاتي يادگيري به ترتيب با مولفه هاي تاکيد تحصيلي ، احساس هويت نسبت به دانشگاه و نمره کل خوش بيني تحصيلي رابطه معکوس و معنادار در سطح ٠٠١ .
باور معرفت شناختي يادگيري سريع به تربيب با مولفه هاي تاکيد تحصيلي ، اعتماد به اساتيد، احساس هويت نسبت به دانشگاه و نمره کل خوش بيني رابطه معکوس و معنادار در سطح ٠٠١ .