خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی کفایت روانسنجی پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان BASC-2 (فرم معلم) جهت سنین 6-11 سال انجام گرفت، نمونه مورد پژوهش 350 کودک دختر و پسر مقطع دبستان که شامل 186 پسر و 164 دختر است و بر اساس نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع توصیفی – ابزارسازی بود. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رفتاری راتر (1967) فرم معلم و پرسشنامه ترجمه شدهی سیستم ارزیابی رفتار کودکان BASC-2 (فرم معلم) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی خطی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف، باز آزمایی و تحلیل عاملی اکتشافی صورت پذیرفت که یافتهها نشان داد، میزان ضریب پایایی آزمون در بازآزمایی بین 67/. تا 91/. و در روش تنصیف و آلفای کرونباخ بالاتر از 60/. است که میزان پایایی قابل قبولی میباشد. همچنین نتایج تحلیل عامل نشاندهنده روایی و پایایی مناسب این پرسشنامه است.
ملخص الجهاز:
در راستاي توجه به مباحث فوق ، هدف اين پژوهش بررسي شاخص هاي روان سنجي پرسش نامه سيستم ارزيابي رفتار کودکان (فرم معلم ) ٢-BASC جهت سنين ٦ تا ١١ سال ميباشد.
در پژوهش اکرمي تحت عنوان "اثر بخشي مداخله گروهي مبتني بر برنامه پيرز بر مشکلات رفتاري و اضطراب اجتماعي در نوجوانان با اختلال اوتيسم با عملکرد بالا" که در سال ١٣٩٩ متشر شد براي تعيين روايي پرسشنامه از روش هاي تعيين ضريب همبستگي خرده مقياس ها با نمره کل و تحليل عاملي استفاده شد.
برگرون و همکاران همچنين ميزان همبستگي بين پرسش نامه راتر و مقياس هاي مشکلات بروني سازي پرسش نامه سيستم ارزيابي فرم معلم را مورد بررسي قرار داده اند که نتايج زير را بدست داده است : براي مشکلات رفتاري ٧٩/.
سؤال دوم پژوهش : آيا پرسش نامه سيستم ارزيابي رفتار کودکان (فرم معلم ) از روايي کافي برخوردار است ؟ جدول ٢-ضرايب همبستگي بين نمرات مقياس هاي پرسش نامه راتر و پرسش نامه سيستم ارزيابي رفتار کودکان راتر اضطراب و ناسازگاري رفتارهاي ضد اختلال پرخاشگري باسک افسردگي اجتماعي اجتماعي کمبود توجه کل مقياسهاي اختلال رفتاري **٠/٧٢ **٠/٧٣ **٠/٧٥ **٠/٦٦ **٠/٧١ کل مقياس هاي انطباقي **٠/٣٦- **٠/٤٣- **٠/٥- **٠/٣٥- **٠/٤٣- بيش فعالي **٠/٦٤ **٠/٥٤ **٠/٦٦ **٠/٥٤ **٠/٦١ پرخاشگري **٠/٧٣ **٠/٥٧ **٠/٦٤ **٠/٥١ **٠/٦٦ مشکلات رفتاري **٠/٥ **٠/٥٢ **٠/٤٨ **٠/٥٧ **٠/٤٧ اضطراب **٠/٦٤ **٠/٦٥ **٠/٦٢ **٠/٦٦ **٠/٦ افسردگي **٠/٦٤ **٠/٧٤ **٠/٧١ **٠/٦٦ **٠/٦٢ شکايات جسماني *٠/٢٩ *٠/٣٥ ٠/٢٥ *٠/٢٧ *٠/٢٨ مشکلات توجه **٠/٦٣ **٠/٥٤ **٠/٦٦ **٠/٥٤ **٠/٦١ مشکلات يادگيري **٠/٥٨ **٠/٧١ **٠/٧٥ **٠/٤٨ **٠/٦٥ غيرمعمولي ٠/٢٢- ٠/١٦- ٠/٢٢- ٠/٢٢- ٠/٢٣- انزواطلبي **٠/٥ **٠/٥١ **٠/٥ **٠/٥٢ **٠/٤٩ سازگازي ٠/٠٨ ٠/٠٤ ٠/٠٨ ٠/٠٢٣ ٠/٠٠ مهارت هاي اجتماعي **٠/٣٩- **٠/٥١- **٠/٥٤- **٠/٣٩- **٠/٤٧- رهبري **٣٥/- **٠/٥١- **٠/٥٤- **٠/٣٩- **٠/٤٨- مهارت هاي مطالعه **٠/٣٥- **٠/٣٥- **٣٩/-٠ **٠/٣٦- **٠/٣٨- ارتباط عملکردي ٠/١٥- ٠/٢١- ٠/٢١- ٠/١٩- ٠/٢٣- بحراني **٠/٤٨ **٠/٤١ **٠/٤٧ **٠/٤٣ **٠/٥١ 698 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٧٠٨- ٦٩٠ يکي از روش هاي مهم بررسي روايي پرسشنامه ، ارزيابي محتواي گويه هاي آن است .