خلاصة:
نشانهشناسی علمی است که به بررسی انواع نشانهها، عوامل حاضر در فرایند تولید و مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعدحاکم برنشانهها میپردازد. روایتشناسی از فنونی است که در قالب ساختارهای روایی به شکلهای مختلف در متون ادبی متجلی میشود. و قلمرو آن در دنیای متن است و با وجود توانایی خود به حضور نیازمند است لذا از نشانهها وام میگیرد. در این مقاله به بررسی روایی فیلمنامه مشقشب عباس کیارستمی و ساختار روایی داستان و تفاوت در نحوه روایی و ارائه بصری آن پرداخته شده است. تفاوت در نحوه بصری روایتها در این تحقیق به گونهای نو مد نظر قرار گرفته است . هدف اصلی پژوهش ضمن بررسی ساختارهای روایی در فیلمنامه مشقشب با رویکرد نشانهشناسی، تبیین چگونگی تولید معنا وعوامل و ابزار مورد استفاده در این راستا است، و سؤالاتی بدین شرح مطرح میشود ، چگونه متن فیلم نامه مشقشب تولید معنا میکند؟ کارگردان فیلمنامه مشقشب از چه استراتژی برای القای پیام استفاده میکند؟ کیارستمی دراین فیلمنامه چگونه پیام را به بیننده میباوراند؟ بنابراین در این راستا فرض مقاله بر این است که کیارستمی برای تولید معنا با توجه به واقعیتپذیری از ساختارهای خطی استفاده میکند. کیارستمی در این روایت با زاویه دید خنثی به متن نگریسته است و در این فیلمنامه برجستهسازی انتخابی صورت نگرفته است.در نهایت با توجه به بررسیهای به عمل آمده به چگونگی و نحوه تولید معنا در این فیلمنامه دست مییابیم.
Semohcs is a scientific approach semiotics that examines the types of signs, the factors present in the process of production and exchange and their interpretation, which began with a lecture by the famous linguist Ferdinand de Saussure at the University of Geneva.Narrative is a technique that is manifested in different forms in literary texts in the form of narrative structures. Its nature or realm is in the world of text. Narrative, despite its ability, needs to be present in the heart of narration, so it borrows from signs. This article examines the narrative of Abbas Kiarostami’s Night Exercise Scenario and the narrative structure of the story and the differences in its narrative style and visual presentation. The use of signs in Kiarostami’s works is seen visually in the form of landscapes and visual structures, and even the use of music and names of characters. Accordingly, in this research, in a new way and with a different attitude, the difference in the visual method of the narration has been considered.
ملخص الجهاز:
کیارستمی که پیش ازاین ،درفیلم خانۀدوست کیارستمی دراین روایت بازاویۀدیدخنثی به متن کجاست ؟وبعدهادرفیلم های دیگراوشاهدبودیم ، نگریسته است ودراین فیلم نامه برجسته سازی انتخابی خبری نیست .
صدای کیارستمی فیلم نامه های کیارستمی ،جنبه های مختلفی دارند تقریباًخالی ازحس است وگاه میپنداریم نمیشدکمی که دراین تحقیق سعی برآن شده که به مهم ترین ودر مهربان ترازکودکان سؤال میپرسید؟یاحداقل کاری عین حال مناقشه برانگیزترین آنان فیلم نامۀمشق شب میکردکه ازترس واضطراب کودکان کاسته میشد؟ پرداخته شودودرنهایت ،این تحقیق میتواندساختاری هماهنگ ازتحلیل نشانه شناسی درروایت آثاراین حدادی :١٣٨٨)درمقالۀ«رویکردروایت شناختی به فیلم نامه نویس موفق ومطرح رابه صورت مشخص بیان داستان دودنیای گلی ترقی »ازدیدگاه روایت شناختی کند.
اهمیت شناخت نشانه شناسی درساختارروایی فیلم نامه های برگزیده مطرح سینمایی درفیلم های مبانی نظری ارزنده که موفق به کسب جوایزجهانی بهترین کارگرانی روایت شناسی ویابهترین فیلم نامه شده اند.
باتوجه به تحقیقات روایت شناسی روشی است برای تحلیل زبان شناختی اینجانب دربرخی موارددرخصوص فیلم نامۀمشق شب عمل روایت .
خیلی سریع به مدل های معروف کنشگران دلیل تقابل یکسان وتفاوت موجوددراین شخصیت آلژیرداس ژولین (گریماس ،١٩٩٢ ١٩١٧م )یکی از داستانی متوجه میشویم که موضوع دربارٔەزندگی یک مهم ترین نظریه پردازان ساختارگرای روایت شناسی ، شخصیت داستانی است زیرااین شخصیت داستانی از است .
امابرخلاف این زمانیکه تحلیل گرپیرنگ روایت رابه دست آورد تفاوت اصلی نشانه معناشناس یاروایت شناس روش خود آنگاه وضعیت ابتدایی روایت برای اوبه عنوان یک واحد برای تجزیه وتحلیل یابرای توصیف متن را،از نیروی تخریب کننده ،وضعیت میانی ،نیروی سامان زبان شناسی ساختگراوام گرفته است .