خلاصة:
هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیتبدنی و عوامل زمینهای موثر بر آن بود. روش پژوهش شناختی از نوع ترکیبی (کیفی-کمّی) است. نمونههای پژوهش در مرحله کیفی، صاحبنظران (22 نفر) و در مرحله کمّی دانشجو- معلمان دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور به تعداد 324 نفر بوده است. برای گردآوری دادههای پژوهش در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمّی از روایی سازه و ضریب مسیر استفاده شده است. همۀ تحلیلها با نرمافزارهای مکسکیودا و اسمارت پیال اس انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی نشان داده که شایستگی دانشجو- معلمان تربیتبدنی دارای چهار شاخص تربیتی موضوعی، تربیتی، موضوعی و عمومی است. عوامل زمینهای موثر بر شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیتبدنی نیز مشمول شاخصهای آشنایی با فناوری اطلاعات، فراهم کردن امکانات، خصوصیات شخصیتی مربیان، فراهم کردن تسهیلات، محیط و حمایت مسئولان بود. نتایج بخش کمی نیز نشان داده است که عوامل زمینهای بر شایستگی دانشجو- معلمان تریبت بدنی دانشگاههای فرهنگیان ایران تاثیر مثبت و معنادار (0/854) دارد (0/01> P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که در صورت فراهم کردن و تقویت عوامل زمینهای در دانشگاه فرهنگیان میتوان شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی را افزایش داد. همچنین شناسایی شاخصهای شایستگی را میتوان به منزلۀ گامی در راستای تقویت و احیای شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیتبدنی (متناسب با نیازهای آموزش تربیتبدنی) در نظر گرفت.
ملخص الجهاز:
1. Guba & Lincoln يافته ها با استناد به شکل ١، شاخصهاي شايستگي دانشجو ـ معلمان تربيت بدني دانشگاههاي فرهنگيان از ١٩ زيرمقوله و چهار مقوله اصلي (شــاخص ) به نامهاي شايستگي عمومي ، شايستگي تربيتي موضوعي ، شايستگي تربيتي و شايستگي موضوعي تشکيل شده است .
عوامل زمينه اي مؤثر بر شايستگيهاي دانشجو ـ معلمان تربيت بدني در ادامه اعتبار و کيفيت پرسشنامه با استفاده از روايي سازه پرسشنامه استخراج شده از مصاحبه هاي پژوهش بررسي شد.
(ادامه ) متغير معرف α Λ AVE 0/ 891 Z17_1 فراهم کردن امکانات 0/ 832 0/ 899 0/ 922 Z18_1 0/ 923 Z19_1 0/ 84 Z20_1 0/ 905 Z21_1 حمايت مسئولان 0/ 824 0/ 946 0/ 933 Z22_1 0/ 932 Z23_1 0/ 902 Z24_1 با استناد به شکل شماره ٣، مدل ارائه شده تبيين شايستگي دانشجو ـ معلمان تربيت بدني دانشگاههاي فرهنگيان ايران براســاس عوامل زمينه اي اعتبــار لازم را دارد.
مدل معادله ساختاري تأثير عوامل زمينه اي مؤثر بر شايستگي دانشجو ـ معلمان تربيت بدني در حالت معناداري شــاخصهاي ارزيابي کليت مدل معادله ساختاري با توجه به دامنه مطلوب اين شاخصها در مجموع نشان مي دهند که مدل مفروض تدوين شده از طريق داده هاي پژوهش حمايت مي شوند، به عبارت ديگر برازش داده ها به مدل برقرار است و همگي شاخصها دلالت بر مطلوبيت مدل معادله ساختاري دارند.
بر اســاس يافته هاي پژوهش ، براي افزايش شايستگي دانشجو ـ معلمان در دانشگاه فرهنگيان بايد عوامل زمينه اي مؤثر بر اين شايســتگيها تقويت شــود.