خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر مدل ساختاری تفسیری بهره وری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گراست. برای دستیابی به این هدف، راهبرد کیفی و روش فراترکیب به کار رفته است. مدل مفهومی اولیه پژوهش، متشکل از سه مقوله (بعد)، چهار زیرمقوله، 22 مفهوم (مولفه) و 89 کد (شاخص) به دست آمد. برای غربال کردن و شناسایی شاخصهای نهایی از روش دلفی فازی و برای روایی صوری از دیدگاه 12 نفر از خبرگان استفاده شده است. در نهایت ده شاخص از 89 شاخص حذف شد و 11 شاخص با نظر خبرگان تغییر یافت. این مقولهها شامل درونداد با دو زیرمقوله عوامل شناختی متشکل از مفاهیم توکل، خوشبینی، امیدواری، تاب آوری و اعتماد به نفس؛ زیرمقوله عوامل رفتاری متشکل از مفاهیم حب، شادمانی (بهزیستی ذهنی)، خردورزی، دلسوزی و احساس دلبستگی؛ مقوله فرایند شامل مفاهیم برنامهریزی و آمادهسازی، ایجاد محیط یادگیری مناسب، آموزش و ایفای مسئولیتهای حرفهای؛ مقوله برونداد با دو زیرمقوله اثربخشی با مفاهیم یاددهی موثر عقلانی، علمی، عملی، اعتقادی و اخلاقی و زیرمقوله کارایی با مفاهیم آموزش، مدیریت رفتار و مشارکت کارآمد بودند. گام نهایی محاسبه روابط درونی معیارهای اصلی برای بهدست آوردن مدل نهایی پژوهش بود. با توجه به خروجی محاسبات تعیین سطح در سلسله مراتب ISM، اثربخشی و کارایی تاثیرپذیرترین متغیرها و متغیرهای سطح اول بودند. متغیرهای برنامهریزی و آمادهسازی، ایجاد محیط یادگیری مناسب، آموزش و ایفای مسئولیتهای حرفهای متغیرهای سطح دوم و متغیرهای عوامل رفتاری و شناختی متغیرهای سطح سوم بودند.
ملخص الجهاز:
اين مقوله ها شامل درونداد با دو زيرمقوله عوامل شناختي متشکل از مفاهيم توکل ، خوش بيني ، اميدواري ، تاب آوري و اعتماد به نفس ؛ زيرمقوله عوامل رفتاري متشکل از مفاهيم حب ، شادماني (بهزيستي ذهني )، خردورزي ، دلسوزي و احساس دلبستگي ؛ مقوله فرايند شامل مفاهيم برنامه ريزي و آماده سازي ، ايجاد محيط يادگيري مناسب ، آموزش و ايفاي مسئوليتهاي حرفه اي ؛ مقوله برونداد با دو زيرمقوله اثربخشي با مفاهيم ياددهــي مؤثر عقلاني ، علمي ، عملي ، اعتقادي و اخلاقي و زيرمقوله کارايي با مفاهيم آموزش ، مديريت رفتار و مشــارکت کارآمد بودند.
بي شک طراحي مدل مذکور بدون نگاه سيستمي و جامع امکان پذير نيست ؛ بر اساس تعريف جديد در اين پژوهش با ديدگاه سيســتمي ، عوامل رفتار سازماني مثبت (متغيرهاي حالت گونه روانشناختي ) به عنوان درونداد، عملکرد (رفتارهاي مرتبط با وظيفه ) به عنوان فرايندهاي ياددهي ـ يادگيري ، اثربخشي (ميزان دستيابي به اهداف تعيين شده ) و کارايي (استفاده بهينه از منابع ) به عنوان برونداد مدل بهره وري معلمان با رويکرد رفتار سازماني مثبت در نظر گرفته شده است .