خلاصة:
هدف این پژوهش ارائه چارچوب بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی با رویکرد طراحی آموزشی سیستمی و اعتباریابی آن است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. در بخش تحلیل محتوای کیفی، برای به دست آوردن عناصر پرکاربرد از روش سنتزپژوهی و در بخش کمی برای اعتبارسنجی درونی از پرسشنامه محققساخته استفاده شده که روایی آن تایید شده است. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی سنتزپژوهی شامل 94 مقاله علمی در حوزه آموزش زبان و بازیوارسازی بوده که 22 مقاله به صورت هدفمند انتخاب شده است. در بخش کمی شامل همۀ متخصصان تکنولوژی آموزشی بوده که برای اعتبارسنجی درونی چارچوب ارائه شده 20 نفر به صورت تصادفی گزینش شدهاند. یافتههای تحقیق، عناصر بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی را شناسایی کردند. همچنین، یافتهها نشان دادند که پرکاربردترین عناصر بازی وارسازی برای آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی بازخورد، چالش، امتیاز، پاداش، جدول رتبهبندی، سطوح، نمودار پیشرفت، فشار زمان، نشان، داستان گویی، نمره، سیستم شخصیت، نتایج، دستاورد، روایت، و دوست داشتن و نداشتن است. نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی، نشان داد که چارچوب پیشنهادی بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی با رویکرد طراحی آموزشی سیستمی، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
Chang, Tseng, Liang & Yan 2.
Uzun, Çetinavci, Korkmaz & Salihoglu 6.
زارزيکا پيسکورز١ (٢٠١٦) در پژوهشــي با عنوان «آيا از کاهوت بهره بگيريم يا نه ؟٢» بر آن بود که دريابد آيا بازي وارسازي مي تواند انگيزه يادگيرندگان را در يادگيري دســتور زبان انگليسي افزايش دهد؟ براي طراحي اين دوره آنلاين يادگيري (کاهــوت ) از عناصــري مانند لايک کردن يا نکردن ، مرحله بندي ، تعامل ، شــکلکها، قواعد و درجه بندي اســتفاده کرده است .
Palomo- Duarte, Berns, Dodero & Cejas 11.
چه چارچوبي را براي بازي وارسازي آموزش زبان انگليسي در محيط الکترونيکي با رويکرد طراحي آموزشي سيستمي مي توان ارائه کرد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١.
چارچوب بازي وارسازي آموزش زبان انگليسي در محيط الکترونيکي با رويکرد طراحي آموزشي سيستمي از نظر متخصصان تا چه اندازه معتبر است ؟ جدول ٢.
همان طورکه مشــاهده شد، چارچوب ارائه شده براي بازي وارسازي آموزش زبان انگليســي داراي چهار بعد است : الف ) طراحي آموزشي سيستمي ؛ ب ) روشهاي آموزش زبان انگليسي ؛ ج ) عناصر بازي وارســازي ، و د) محيط يادگيري الکترونيکي .
Mobile and gamifed blended learning for language teaching: Studying requirements and acceptance by students, parents and teachers in the wild.
The infuence of perceived convenience and curiosity on continuance intention in mobile English learning for high school students using PDAs. Technology, Pedagogy and Education, 22(3), 373-386.
From mobile language learning to gamifcation: An overlook of research results with business management students over a fve-year period.