خلاصة:
فرهنگ به عنوان کالبدیک دانشگاه محسوب میشود،و در بخش های اساسی دانشگاه نمودپیدا می کند.دراین پژوهش جهت کشف مولفههای فرهنگ دانشگاهی درآموزش مجازی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشدعلوم تربیتی دانشگاه مازندران موردبررسی واقع شد.پژوهش ازنظرهدف کاربردی وازنظرروش توصیفی پیمایشی بودوطرح کلی پژوهش آمیخته اجراشد.داده های پژوهش دربخش کیفی بااستفاده ازمصاحبه نیمه ساختاریافته بااساتیددانشگاه ودربخش کمی بابهره گیری ازپرسشنامه جامعه نمونه دانشجویان به دست آمد.دربخش کیفی پژوهش ازطریق مصاحبه درحوزه مولفه های فرهنگ دانشگاهی درآموزش مجازی 12مضمون استخراج شد.ودربخش کمی به کمک پرسشنامه محقق ساخته به بررسی نمونه ها پرداخته شد.جهت تحلیل دادههای کمی دربخش آماری ازآماره تی ازطریق نرم افزارSpss موردتجزیه و تحلیل قرار شد.یافته های کیفی ازطریق مصاحبه نیمه ساختارمند،در 3 مقوله کلی مولفه های زمینه و بستر،تعاملات و مصنوعات استخراج شد.و در بخش کمی داده های آماری دیدگاه دانشجویان نسبت به زمینه و بسترومصنوعات رضایت بخش و معنادار نبود، و در مولفه تعاملات دیدگاه دانشجویان معنادار و مطلوب ارزیابی شد.در نتیجه استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی نیازمند تحول در بستر،و مصنوعات فضای مجازی برای مخاطبان خود است.تقویت تعاملات به عنوان اصل مهم و سازنده درآموزش مجازی مقدمه خوبی جهت بهبود سایر عناصر فرهنگ دانشگاهی در آمورش مجازی ضرورتی مبرم است.
culture is considered as the body of a university, and is reflected in the basic parts of the university. In this study,in order.to discover the.components of.university culture in virtual learning from the perspective of master studentsof educational sciencesof Mazandaran University was studied.The research was applied in.terms.of purpose and survey in.terms.of descriptive method and the.general design of.the research was mixed.The research data were obtained inthe qualitative part using semi-structured interviews with.university professors and.in.the quantitative part using the student population sample questionnaire.In the qualitative.part.of.the.research,12 themes were extracted through interviews.in.the field of components.of.university.culture.in.virtual.education.In.a.small part,.the.samples.were examined.using.a.researcher-made questionnaire.To analyze.the quantitative.data.in.the.statistical part of the t-statistic was analyzed through Spss software.Qualitative findings.were.extracted through semi-structured interviews.in 3 general categories of contextual components,interactions and artifacts. In.the.quantitative part.of the statistical data, students 'views on the context and artifacts were not satisfactory and significant, and in the interaction component, students' views were evaluated as significant and desirable.As a result, the proper use of the capacity of academic culture in virtual education requires a change in the context, and artifacts of cyberspace for its audience.Strengthening Interactions as an Important and Constructive Principle in Virtual Education A good introduction to improving other elements of academic culture in virtual education is an urgent necessity.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش جهت کشف مولفه های فرهنگ دانشگاهی در آموز مجازی از دیدگاه دانشجویان کارشناسیارشد علوم تربیتی دانشگاه مازندران مورد بررسی واقع شد.
مفهوم فرهنگ سازمانی به عنوان یک عنصر اساسی در مطالعه موسسات آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است ، که در این میان فرهنگ دانشگاهی یکی از عوامل موثر بر چگونگی توسعه علمی در هر جامعه ای است ( امین مظفری، عباس زاده و رضایی فرهادآباد،١٣٩٤).
مدرس مجازی باید از طریق راه های 1 Pollock & Cornford 2 vandrole 3 Moshchuk,Bragin, Gribble, Levy 4 dryfose 5 technology مختلف ایجاد فضای ارتباطی گرم و صمیمی کند و آغازگری و هدایت بحث ، ارزشیابی از آموخته ها و ارایه بازخورد، مدیریت فرایند آموزش آشنایی داشته باشد(روشنی علیبنه سی، فتحیواجارگاه و خراسانی،١٣٩٦ ).
ذاکر صالحی و نظریان (١٣٩٣) در پژوهشی به بررسی جایگاه فرهنگ دانشگاهی در زندگی دانشجویی پرداخته است و یافته های این پژوهش حاکی از ان است که شکل گیری اجتماع علمی 1.
سوال دوم : وضعیت مولفه های فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان کارشناسیارشد علوم - تربیتی دانشگاه مازندران چگونه است ؟ جدول ٤.
در بررسی سوال دوم پژوهش وضعیت مولفه های فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه مازندران مورد بررسی قرار گرفت .
در نتیجه گیری پژوهش انجام شده می توان اذعان داشت در برنامه های دانشگاهی کشور ما ایران استفاده از فناوری آموزش مجازی در دانشگاه ها نیازمند نوعی تحول در طراحی های آموزشی است .