خلاصة:
شعر معاصر در حوزۀ لفظ و محتوا تغییرات بنیادینی را نسبت به دورۀ کلاسیک تجربه کرده است. در زمینۀ مضمون و محتوا، شاعران از اشارۀ مستقیم به اخلاقیات پرهیز کرده و آن را بهعنوان ابزاری برای بازنمایی مسائل سیاسی و اجتماعی به کار گرفتهاند که این امر، بر چندلایگی و پیچیدگی شعرها افزوده است. حمید مصدق، یکی از نمایندگان برجستۀ شعر سمبولیسم اجتماعی در دوران معاصر، از این روش سود برده است و در شعر «درفش کاویان» با انعکاس مجموعهای از آموزههای اخلاقی و ارتباط آن با مسائل سیاسی و اجتماعی، گامی جدید در شرح و طرح مضامین تربیتی برداشته است. او در سطح ژرفساخت، با استفاده از ظرفیتهای تعلیمی مواردی همچون خدامحوری، اتحاد مردم، خودباوری، عدم انفعال فکری و رفتاری، نفی جبرگرایی و... مخاطبان خود را برای ساختن دنیایی بهتر و مطابق با موازین عدالتمحور ترغیب کرده است. بررسی شعر «درفش کاویان» با روش توصیفیتحلیلی و رویکرد به مبانی نظریۀ کنشهای گفتاری جان سرل نشان میدهد که استفاده از کنشهای اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی منتج به بازنمایی مفهوم کلان اخلاقیِ «ظلمستیزی» شده است و دیگر آموزههای تعلیمی برای تقویت این مفهوم بنیادی به کار گرفته شدهاند.
ملخص الجهاز:
بررسي و تحليل آموزة تعليمي «ظلم ستيزي» در شعر «درفش کاويان » از حميد مصدق با رويکرد به نظريۀ کنش هاي گفتاري جان سرل حسن لکزيان - دکتر اکبر شعباني چکيده شعر معاصر در حوزة لفظ و محتوا تغييرات بنياديني را نسبت بـه دورة کلاسـيک تجربـه کرده است .
com تاريخ وصول ٩٩/٨/٥ تاريخ پذيرش ٩٩/١١/١٩ جان سرل نشان ميدهد که استفاده از کـنش هـاي اظهـاري، ترغيبـي، عـاطفي، تعهـدي و اعلامي منتج به بازنمايي مفهوم کلان اخلاقيِ «ظلم ستيزي» شده است و ديگر آمـوزه هـاي تعليمي براي تقويت اين مفهوم بنيادي به کار گرفته شده اند.
بـر ايـن اسـاس در مقالـۀ حاضـر، از مبـاني نظريـۀ کنش هاي گفتاري جان سرل استفاده شده است تا کيفيـت سـرايندگي مصـدق بـه خـوبي آشکار شود و ابعاد جديدي از ماهيت تربيتي و تعليمي شـعر «درفـش کاويـان » تحليـل و بازخواني گردد.
ساختار کلي مقاله به اين شکل است که ابتدا توضيحاتي دربارة پيشينۀ نظريۀ افعال گفتاري ارائه شده و سپس ، آراء جان سرل به صورت مفصل تبيين گرديـده و در نهايت ، آموزه هاي تعليمي مستتر در شعر «درفش کاويـان » در پـنج بخـش کـنش هـاي اظهاري، ترغيبي، عاطفي، تعهدي و اعلامي بازنمايي شده اسـت .
او وقايع و پديده هاي جهان را به گونه اي که بـاور دارد، بازنمـايي مـيکنـد و باور شخصي خود را دربارة سکوت در برابر ظلم دستگاه حاکمه بيان ميدارد کـه طبيعتـاً اين گزاره ها داراي ارزش صدق و کذب هستند؛ هرچند که گوينـده بـر صـدق آن تأکيـد ميکند.
کـاوه بـا کـنش اعلامـي خود، مردم را براي ايجاد فضاي سياسي جديد که مبتني بر آموزه هاي تعليمي ظلم سـتيزي و آزادگي شکل گرفته است ، دعوت ميکند.