خلاصة:
امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تکنولوژی، وجود نیروی انسانی ماهر یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی بهشمار میآید و آموزشهای فنی و حرفهای بهعنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه اهمیت آموزشهای فنی و حرفهای در اشتغال نیروی کار آینده از یک سو و از سوی دیگر نتایج نامطلوب و نسبتاً ضعیف از انجام چنین آموزشهایی، نیاز به بررسی نتایج این آموزشها در دنیای واقعی ضروری بهنظر میرسد. این مطالعه با هدف بررسی میزان مهارت کارآموختگان مراکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان ایلام از دیدگاه کارفرمایان صورت پذیرفت. این تحقیق از لحاظ میزان نظارت و درجۀ کنترل میدانی، و از نظر روش دستیابی به حقایق و دادهپردازی از نوع تحقیقات پیمایشی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را کارفرمایان ساکن در شهرستان ایلام که پذیرای کارآموختگان مراکز فنی حرفهای هستند، با جمعیت 30 نفر تشکیل داد. روش نمونهگیری سرشماری بوده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد و محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق پانل متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss 19 انجام گرفت. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که رابطۀ مثبت و معنیداری بین متغیرهای انطباق و هماهنگی شغلی، توانمندی شغلی، رضایتمندی کارفرما و مهارتهای شغلی کارآموختگان وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای توانمندی شغلی، انطباق و هماهنگی شغلی و رضایتمندی کارفرما 60 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودهاند.
Today due to the dramatic expansion of industry and technology, skilled human forces is a fundamental need in production, industry and service firms, and Technical and vocational training (TVT) as an important factor for human resources education has been taken into consideration. So, importance of TVT in future manpower employment on the one hand and unfavorable and relatively weak outputs resulting from conducting such training on the other hand, it is essential to study the results of TVT in the real world. This study aimed to study skill levels of Iran TVT Centers in Ilam city from employers’ point of view. This study is a field research in terms of measure of control by researchers, a survey research in terms of method of facts acquiring and data processing, and a descriptive-survey in terms of data collection. The research populations were 30 employers inhabiting in the Ilam city and employing TVT. Sampling method was census. For data collection, a standard and researcher- made questionnaire were used. Questionnaire validity was confirmed by a panel of experts and its reliability by using Cranach’s alpha. Data analysis was performed using the SPSS 19. Correlation analysis showed that there is a significant positive relationship among the variables; job adaptation and harmony, job ability, employers’ satisfaction and trainees’ job skills. Also, the results of multiple regression showed that variables; job ability, job adaptation and harmony and employers’ satisfaction had 60 percent of changes in dependent variables.
ملخص الجهاز:
بررسی میزان مهارت کارآموختگان مراکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان ایلام از دیدگاه کارفرمایان رویا اشراقی سامانی 1 علیرضا پورسعید 2 سمیره صی محمدی 3 فاطمه قربانی 4 چکیده امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تكنولوژي، وجود نيروي انساني ماهر يك نياز اساسي در مراكز توليدي، صنعتي و خدماتي بهشمار ميآيد و آموزشهاي فني و حرفهاي بهعنوان عامل مهم تربيت اين نيروها مورد توجه قرار گرفته است.
بررسی ضریب همبستگی بين دو متغير انطباق و هماهنگی شغلی و مهارتهای شغلی کارآموختگان از نظر کارفرما نشان داد که رابطۀ معنیداري بین این دو متغیر در سطح پنج درصد خطا و 95 درصد اطمینان وجود دارد (34/0 = r و04/0= P).
بررسی ضریب همبستگی بين دو متغير رضایتمندی کارفرمایان و مهارتهای شغلی کارآموختگان نشان داد که رابطۀ معنیداري بین این دو متغیر در سطح پنج درصد خطا و 95 درصد اطمینان وجود دارد (729/0 = r و000/0= P).
بهطور کلی، معادلۀ رگرسیون حاصل از این تحلیل بهصورت زیر است: Y'= 20/1 228/0+x1 367/0- x 2+ 774/0x 3 Y'=مهارتهای شغلی کارآموختگان از نظر کارفرمایان B ضريب ثابت= X1توانمندی شغلی = X2= انطباق و هماهنگی شغلی X3رضایتمندی کارفرمایان= جدول (2) نتایج تحلیل رگرسیون اثر متغیرهای مستقل بر مهارت شغلی کارآموختگان از نظر کارفرمایان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} R=802/0 R2 =643/0 ADJASTED R2 =602/0 F=63/15 (Sig=0 000/) سطوح معنیداری **: معنيداری در سطح یک درصد *: معنيداری در سطح پنج درصد نتیجهگیری و پیشنهادات اکثر مطالعات صورتگرفته در خصوص آموزشهای فنی و حرفهای در رابطه با بحث اشتغال میباشد (عبدالملکیان، 1372؛ فرشادی، 1374؛ ذوالفقاری، 1385؛ زمانیپور، 1386؛ نویدی و برزگر، 1391).