خلاصة:
تغییرات و تحولات گستردۀ عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش نقش روابط عمومی از یک سو و تغییر شکل جنبههای مختلف آن از سوی دیگر، شده است. این تغییر شکل و افزایش نقشهای روابط عمومی خواهان کارشناسان و متخصصان حرفهای هر یک از بخشهای مختلف این عرصه است. بنابراین، برخورداری کارگزاران و فعالان عرصۀ روابط عمومی از شایستگیهای خاص این حرفه را ضروری کرده است. هدف نهایی مقالۀ حاضر ارائۀ یک چارچوب از ملاحظات شایستهمحوری کارگزاران حوزۀ روابط عمومی است. مقالۀ حاضر از طریق مطالعه و بررسی متون و اسناد وتحلیل آنها سعی کرده است یک الگوی پیشنهادی را برای شایستگیهای حرفهای کارگزاران روابط عمومی ارائه کند.
مقالۀ حاضر ابتدا از طریق بررسی متون و اسناد وتحلیل آنها به شیوۀ داده ـ بنیاد با بهرهگیری از منطق استقراء و نظریۀ پردازی، چارچوب الگوی مقاله را ترسیم کرده است. سپس از طریق مراجعه به خبرگان در سه گروه کارشناسان مسلط به مفهوم شایستگی، مدیران حرفهای و باسابقۀ عملکردی برتر در روابط عمومی و اساتید علم ارتباطات و روابط عمومی و بهرهگیری از نظرات و دیدگاههای آنان، از فرآیند قیاسی و نظریۀ آزمایی برای آزمون، بررسی مجدد و تایید و اعتباربخشی به الگوی طراحیشده بهره گرفته شده است. در نهایت، الگوی شایستگی کارگزاران روابط عمومی ایران دارای 2 بعد شایستگیهای عمومی و شایستگیهای تخصصی است. بعد شایستگیهای عمومی شامل 3 مولفۀ شایستگیهای انسانی، شخصی و ارزشی و بعد شایستگیهای تخصصی در 5 مولفۀ شایستگیهای فنی، ادراکی، اقتضایی، اخلاق حرفهای و شایستگیهای خاص حرفه طبقهبندی شده است و 82 شاخص محوری شایستگیهای حرفهای کارگزاران روابط عمومی ایران در چارچوب این 2 بعد و 8 مولفه طبقهبندی شدهاند.
High rapid developments and changes in ICT era made the role of public relations (PR) more remarkable in one hand and modification in different aspects of PR from other hand. The remarkable role and modification require professional experts and specialists in different sections of PR. Therefore, it is necessary for PR human resources and practitioners in this field to be equipped with the required specialized competencies. The paper aimed to introduce a proposal framework on “competency- oriented considerations of PR practitioners in Iran”. This was done by reviewing the related literature and documents and analyzing them.
The present study is done through the analysis of other research findings and data via grounded theory with the employment of inductive logic. Then, accreditation is applied through referring to distinguished specialists in three groups including; experts in the field of competency, PR professional, and experienced managers and communication and PR professors as well as utilizing their opinions and views via deductive process for tests. The findings showed that the competency model of PR practitioners in Iran has classified in two dimensions-general and specialized. General dimension includes three components; human, personal and value competencies. Specialized dimension has five components including; technical, conceptual, contingent, ethical, and PR certain competencies. 82 significant indexes of vocational competencies of PR practitioners in Iran are classified under these two dimensions and 8 components.
ملخص الجهاز:
سپس از طریق مراجعه به خبرگان در سه گروه کارشناسان مسلط به مفهوم شایستگی، مدیران حرفهای و باسابقۀ عملکردی برتر در روابط عمومی و اساتید علم ارتباطات و روابط عمومی و بهرهگیری از نظرات و دیدگاههای آنان، از فرآیند قیاسی و نظریۀ آزمایی برای آزمون، بررسی مجدد و تأیید و اعتباربخشی به الگوی طراحیشده بهره گرفته شده است.
در زیر تعاریفی که رویکرد ضرورت شایستگیهای حرفهای را برای کارگزاران این حوزه بهتر معرفی میکند آمده است: رکسهارلو، روابط عمومی را یک وظیفه و یک کار مدیریتی مشخص میداند که به ایجاد و حفظ خطوط دوجانبۀ ارتباطی، درک دوجانبه و همکاری متقابل بین یک سازمان و عموم مردم کمک میکند، یک وظیفۀ مدیریتی است که مستلزم و دربرگیرندۀ مدیریت مشکلات یا مسائل است؛ به مدیریت کمک میکند پیوسته از نظرات عموم آگاه و نسبت به آنها با اعتنا و پاسخگو باشد؛ مسئولیت مدیر را برای خدمت در راستای منافع عموم تعریف و تأکید میکند؛ به مدیر کمک میکند تا با شجاعت تغییر را بپذیرد Vilkkaks et al و به نحوی مؤثر آن را به خدمت بگیرد؛ به عنوان یک سیستم هشدار اولیه کار میکند تا به پیشبینی روندهای محیطی کمک کند؛ از تحقیق و تکنیکهای ارتباطی اخلاق معقول و مناسب به عنوان ابزار اصلیاش استفاده میکند (ويلكاكس و همكاران، 1386).
بعد شایستگیهای عمومی شامل 3 مؤلفۀ شایستگیهای انسانی، شخصی و ارزشی و بعد شایستگیهای تخصصی در 5 مؤلفۀ شایستگیهاي فنی، ادراکی، اقتضایی، اخلاق حرفهای و شایستگیهای خاص حرفه طبقهبندی شده است و 82 شاخص محوری شایستگیهای حرفهای مدیران روابط عمومی ایران در چارچوب این 2 بعد و 8 مؤلفه طبقهبندهای شدهاند.