خلاصة:
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺮاوان و ﭼﺸﻢ ﮔﯿﺮ در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر زﯾﺎدی ﺑﺮای ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ در ﻓﻀﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻻزم را ﺑﻪ دﺳﺖ آورﻧﺪ و ﺑﻪ ﺑﻘﺎی ﺧﻮد اداﻣﻪ دﻫﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﯿﻤﻪ ﻫﺎ را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭼﺮﯾﮑﯽ اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭼﺮﯾﮑﯽ در ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺑﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺮﯾﺮ در آﻣﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭼﺮﯾﮑﯽ ﯾﮑﯽ از ﺗﺎﮐﺘﯿﮏ ﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﯿﻤﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﺧﯿﺮا ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻧﻮع از ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی ﻧﻮآوراﻧﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ و روش ﻫﺎ، ﺣﺪاﻗﻞ ﻫﺰﯾﻨﻪ را ﺑﺮای ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ وﯾﮋه ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪای و ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪ ای ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭼﺮﯾﮑﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ اﯾﺪه ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺳﻮد آوری ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎی اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ.
ملخص الجهاز:
از آنجایی که بازاریابی چریکی، بازاریابی بنگاه هایی است که انعطاف پذیری و منابع مالی زیاد برای تبلیغات مشتریان ندارند، در نتیجه شرکت های بیمه با هزینه اندک و رعایت مسئولیت های اجتماعی با کمک بازاریابی چریکی می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و عملکردهای مناسب به ویژه در تبلیغات توصیه ای به این شرکت های بیمه ای کمک می کند تا در جذب افراد برای تبلیغ شرکت های خود تلاش نمایند(خیری و قلندری، ۱۳۹۰).
بالاخره مفهوم راهبردی بازاریابی تمرکز مدیریت بازاریابی را از مدل حداکثر نمودن اقتصاد خود به مشارکت های راهبردی و تثبیت موفقیت شرکت از طریق ارتباط بین فروشندگان و مشتریان در زنجیره ارزش با هدف ایجاد ارزش برای خریداران تغییر داده است.
بازاریابی چریکی و اهمیت آن در صنعت بیمه با توسعه مفهوم بازاریابی و رقابت، سازمان های تجاری از جمله: شرکت های بیمه به این مطلب پی برده اند که برای رسیدن به اهداف خود یا کسب مزیت رقابتی باید رضایت مشتریان را جلب کنند (عباسی و صالحی، ۱۳۹۰)؛ زیرا موتور تجارت نه محصول و بازار، بلکه مشتری است (چچن، ۲۰۱۰).
S. Chan, Ashutosh Nayak, Ratan Raj, Alain Yee-Loong Chong, Tiwari Manoj, An innovative supply chain performance measurement system incorporating Research and Development (R&D) and marketing policy, Computers & Industrial Engineering 69, 64–70.
J, "An Integrated Dynamic performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness,", International Journal of Production Economics, Vol. 48,pp 25- 207.
Cadogan c, Entrepreneurial orientation, market orientation, network ties, and performance: Study of entrepreneurial firms in a developing economy, Journal of Business Venturing, 28 (3):708–727.