خلاصة:
در این مقاله به ارائه یک مدل کسب و کار الکترونیکی مناسب برای گردشگری پرداخته شده که همراستایی استراتژی های فناوری اطلاعات را با استراتژی های سازمان های فعال در حوزه توریسم تضمین نموده و باعث افزایش در آمد و بهره وری برای آن ها گردد. در این راستا نخست با مطالعه ادبیات و سوابق تحقیق، مدل های ارائه شده برای کسب و کار الکترونیک در حوزه توریسم شناسایی و بررسی شدند. سپس ابعاد و شاخص های مدل ها استخراج شدند. سپس با استفاده از روش دلفی و تایید نخبگان، ابعاد و شاخص های مدل کسب و کار الکترونیکی در حوزه توریسم برای کشور مشخص و اولویت بندی گردید. داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی و روش ANP فازی تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج تحقیق نشان داد ابعاد مدل به ترتیب اولویت عبارتند از: ۱) مولفه ی سازمانی و فعالیت ۲) مولفه ی عرضه ۳) مولفه ی بازار محصول) مولفه ی منابع و ۵) مولفه ی بازار سرمایه و کار.
ملخص الجهاز:
com چکيده در اين مقاله به ارائه يک مدل کسب و کار الکترونيکي مناسب براي گردشگري پرداخته شده که همراستايي استراتژي هاي فناوري اطلاعات را با استراتژي هاي سازمان هاي فعال در حوزه توريسم تضمين نموده و باعث افزايش در آمد و بهره وري براي آن ها گردد.
در اين راستا نخست با مطالعه ادبيات و سوابق تحقيق ، مدل هاي ارائه شده براي کسب و کار الکترونيک در حوزه توريسم شناسايي و بررسي شدند.
سپس با استفاده از روش دلفي و تاييد نخبگان ، ابعاد و شاخص هاي مدل کسب و کار الکترونيکي در حوزه توريسم براي کشور مشخص و اولويت بندي گرديد.
مدل هاي کسب و کار الکترونيکي مفاهيم با چارچوب هايي هستند که بنگاه ها مي توانند با استفاده از آن ها از اينترنت براي اجراي استراتژي هاي خود جهت دستيابي به موقعيت برتر در بازار، ايجاد بازارهاي خاص ، افزايش ارزش ارائه شده به ذي نفعان و پايدار کردن کسب و کار در طي زمان بهره ببرند (لانگ و هريسون وار، ٢٠١٣).
لذا شناخت مدل کسب و کار الکترونيکي به منظور ايجاد مدلي مرجع در صنعت گردشگري در اين پايان نامه مورد توجه قرار گرفته است .
در رويکرد محدود، کسب و کار الکترونيکي گردشگري به مجموع کل تبادلات خدمات و کالاهاي گردشگري انجام شده بر مبناي شبکه اطلاعات و يا مجموعه اي از فعاليت ها تجاري که در آن شبکه هاي گردشگري به عنوان رسانه هاي آني براي تخصيص جريان اطلاعات ، جريان مالي و جريان مواد جهت شناسايي تقاضاي مقاصد گردشگري ، ذخيره جا و سازمان دهي غذا، 51 اقامت ، بازديد و نمايش و فروش محصولات و خدمات بر اساس ابزارهاي پرداخت الکترونيکي مورد استفاده قرار مي گيرد، اشاره دارد (پينگ ، ٢٠١٠).
Business Models for Electronic Markets.