خلاصة:
هدف از انجام پژوهش توصیفی/ پیمایشی حاضر، بررسی آثار دینی، تربیتی و سیاسی اعتقاد به مهدویت در کیفیتبخشی به زندگی دانشآموزان خرمآباد بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خرمآباد به تعداد 8000 نفر بود که از میان آنها نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به تعداد 367 نفر برآورد و به صورت نمونهگیری تصادفی گزینش شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقّق ساخته روا و پایا بود. به منظور تعیین نرمال بودن دادهها از آزمون کولمو گروف اسمیرنوف و برای تأیید صحت فرضیهها از آزمون رگرسیون در محیط نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد آثار دینی، تربیتی و سیاسی اعتقاد به مهدویت در کیفیتبخشی به زندگی دانشآموزان مؤثر بوده است.
The purpose of this study is to investigate the religious, educational and political effects of believing in Mahdaviat in improving the quality of life of Khorramabad students. Therefore, the descriptive survey method was used, which is one of the most common and appropriate methods. The researcher will collect the required information from the selected subjects by distributing the researcher-made questionnaire. All female students of the second, third, tenth, eleventh and twelfth grades of Khorramabad city, which includes 8000 people. The statistical sample is calculated using Morgan table for 367 people. Which was done by random sampling. In this study, in the inferential section, statistical data were analyzed using SPSS software and in order to analyze the research data by descriptive statistical methods, to test the normality of the data from Kolmogorov-Smirnov test and to confirm the hypotheses of the test. Regression has been used. The results indicate the positive impact of religious works, educational works, political works on the quality of life of students in Khorramabad.
ملخص الجهاز:
در این مطالعه تلاش شده است تا آثار دینی، تربیتی و سیاسی اعتقاد به مهدویت در کیفیتبخشی به زندگی دانشآموزان، مورد بررسی قرار گیرد و میزان آن با توجه به تأثیر آن در زندگی فردی و جمعی محک زده شود.
پس از تعیین معنادار بودن مقدار آثار دینی، مشاهده میکنیم که ضریب رگرسیونی استاندارد شده یا بتا برابر است با 895/0 که نشانگر میزان تأثیر آثار دینی بر کیفیت زندگی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به فرض صفر و یک و با توجه به انجام آزمون آماری رگرسیون نتیجهگیری میشود که آثار دینی در کیفیتبخشی به زندگی دانشآموزان تأثیر دارد.
پس از تعیین معنادار بودن مقدار آثار دینی، مشاهده میکنیم که ضریب رگرسیونی استاندارد شده یا بتا برابر است با 859/0 که نشانگر میزان تأثیر آثار تربیتی بر کیفیت زندگی است.
000 با توجه به فرض صفر و یک و با توجه به انجام آزمون آماری رگرسیون نتیجهگیری میشود که آثار تربیتی در کیفیتبخشی به زندگی در دانشآموزان تأثیر دارد.
پس از تعیین معنادار بودن مقدار آثار سیاسی، مشاهده میکنیم که ضریب رگرسیونی استاندارد شده یا بتا برابر است با 873/0 که نشانگر میزان تأثیر آثار سیاسی بر کیفیت زندگی است.
جدول(3) اطلاعات ضروری برای پیشبینی آثار سیاسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به فرض صفر و یک و با توجه به انجام آزمون آماری رگرسیون نتیجهگیری میشود که آثار سیاسی در کیفیتبخشی به زندگی در دانشآموزان تأثیر دارد.
نتیجهگیری هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی آثار دینی، تربیتی و سیاسی اعتقاد به مهدویت در کیفیتبخشی به زندگی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خرمآباد بود.