خلاصة:
هدف از انجام این پزوهش ، بررسی حقوق شهروندی از نظر تحلیل محتوا و برنامه هـای آن از نظر کتب درسی موجود به عنوان منبع اصلی تببین و تحلیـل محتـوا و برنامـه هـای حقـوق شهروندی دوره ابتدایی در نظام آموزشی و درجهت تبیـین آن بـه دانـش آمـوزان بـا هـدف آشنایی و ایجاد شهروند مطلوب و مسئول بوده و به مهمترین چالش ها و راهکارهای مربوط نیز اشاره می شود . در این پژوهش ، محتوای موضوعی کتب درسی دوره ابتـدایی بـه شـیوه عملکردی با توجه به مسائل و مباحث حقوق شهروندی تحلیل شده است . موارد مورد بحـث در این تحلیل مولفه ها و مضامین مطرح در رویکردهای جدید محتوا و برنامه های درسی را شامل می شـود کـه بـا توجـه بـه اقتضـائات عصـر جدیـد از جملـه جهـانی شـدن ، گسـترش روزافزون مرزهای دانش و ارتباط و به هم پیوستگی هر چه بیش تر مردم جهان مطـرح شـده است که یکی از این نوع برنامه ها ، تحت عنوان : آموزش برای همه یا آموزش همـه جانبـه ، توسط سازمان های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف دنبال شده است که یک مـورد مهـم از این آمـوزش هـا، آمـوزش حقـوق شـهروندی و مسـئله حقـوق شـهروندی در نظـام هـای ١کارشناس ارشد علوم تربیتی ، آموزگار منطقه موسیان ، استان ایلام mmirza1000@gmail.com آموزشی می باشد.نتایج حاصل از تحلیل محتوای موضوعی و عملکردی کتب درسـی دوره ابتدایی از نظر مسائل و مباحث حقوق شهروندی نشان داد که مسائلی نظیر:احترام به قوانین و مقررات ( قانون مداری ) و مشارکت فعـال سیاسـی ، اجتمـاعی و مـذهبی بیشـترین مـورد را داشته و بیش از حد انتظار بوده و مسائلی همچون روحیه پرسش گری اندیشه و انتقاد آزادانه و منطقی و تکثر گرایی اندیشه کمتر مورد توجه قرار گرفته است
ملخص الجهاز:
موارد مورد بحـث در اين تحليل مولفه ها و مضامين مطرح در رويکردهاي جديد محتوا و برنامه هاي درسي را شامل مي شـود کـه بـا توجـه بـه اقتضـائات عصـر جديـد از جملـه جهـاني شـدن ، گسـترش روزافزون مرزهاي دانش و ارتباط و به هم پيوستگي هر چه بيش تر مردم جهان مطـرح شـده است که يکي از اين نوع برنامه ها ، تحت عنوان : آموزش براي همه يا آموزش همـه جانبـه ، توسط سازمان هاي بين المللي مانند يونسکو و يونيسف دنبال شده است که يک مـورد مهـم از اين آمـوزش هـا، آمـوزش حقـوق شـهروندي و مسـئله حقـوق شـهروندي در نظـام هـاي ١کارشناس ارشد علوم تربيتي ، آموزگار منطقه موسيان ، استان ايلام mmirza1000@gmail.
بيان مسئله : 1 با پذيرش اهميت توجه به ابعاد جهاني در امر تعليم و تربيت از جمله بعد حقوق شهروندي و ضرورت توجه به مسائل و قضاياي جهاني ، سوال اساسي پژوهش اين است که اگر آموزش و پرورش بخواهد در جهت توجه به تحـولات حقـوق شـهروندي حرکـت کنـد ، بايـد چـه مواردي را در محتواي کتـب درسـي ملحـوظ دارد و وضـعيت فعلـي کتـب درسـي چگونـه است ؟به عبارت ديگر ، با اذعان به اين که همه انسان ها عصر جديد جامعه جهاني در دهکده جهاني بوده و با چالش ها و مشکلات متعدد مربوط به حقوق شهروندان مواجه اند و داشـتن ديدي جهان گرا براي تهيه محتواي کتب درسي ، سهم بسزايي در حـل ايـن معظـلات دارد، دانش آموزان بايد چه آموزش ها ببينند و وضعيت فعلي در اين زمينه چگونه است ؟ بر اين اساس اين پژوهش ،در دو مرحله انجام مي شود.