خلاصة:
نقشه مفهومی یکی از راهبردهای یاددهی- یادگیری است که میتواند یادگیری معنادار را در فراگیران تسهیل کند. این روش از زمان ابداع تاکنون به صورت مؤثری در آموزش رشتههای مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاری و در رشتههای علوم انسانی از جمله روانشناسی، زبانهای خارجی و غیره استفاده شده است. مطالعه حاضر به تأثیر به کارگیری این روش در بالا بردن توانایی درک مطلب شنیداری زبان آموزان سطح متوسط ایرانی میپردازد. هدف از انجام این تحقیق این بوده است که نشان دهد نگارش مفاهیم بر توانایی شنیداری زبانآموزان سطح متوسط تأثیر میگذارد. این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی بهره میگیرد که بیتردید پیچیدهترین و علمیترین شکل پژوهش است. هدف پژوهشگر از آزمایش استنباط روابط علت و معلولی بین پدیدههایی است که مورد کنترل قرار میگیرند. برای انجام این تحقیق 60 دانشجوی همانند از بین 91 دانشجوی رشته مترجمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر انتخاب و به دو گروه سی نفره تقسیم شدند. از هر دو گروه امتحان پیشآزمون گرفته شد تا اطمینان حاصل شود که از نظر توانایی شنیداری متون انگلیسی همانند هستند. پس از گذشت یک ماه هر دو گروه در امتحان پسآزمون شرکت کردند. به گروه آزمایشی قبل از شنیدن متون، آموزش ویژه داده شده بود ولی به گروه کنترل آموزش بیاثر داده شده بود. نتایج نشان داد که آموزش ویژه تأثیر به سزایی بر نمرههای پسآزمون گروه آزمایشی گذاشته است، حال آنکه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل تفاوت کمی داشته است.
Concept mapping is a cognitive strategy particularly suited to identifying relationships between ideas. This study has investigated the effectiveness of concept mapping as a learning strategy on intermediate students’ listening comprehension. Although listening comprehension is now well recognized as an important aspect of language learning, it has been neglected in research and practice until quite recently. Even now we cannot say much work has been done in this domain. By administering a Comprehensive English Language Test (CELT), a sample population of 60 subjects was selected from 91 students of English translation in Islamic Azad University, Islamshahr Branch. A pretest consisting of six listening passages was administered to the subjects. After one month, training sessions were devoted to the experimental group and appropriate concept maps were provided before listening to the passages to teach them how to listen, whereas some pictures were used to teach the control group. During the special instruction by concept mapping technique, the researcher asked the students to help her in writing the concepts in order to determine their level of involvement. Their level of involvement was measured by a questionnaire that they had answered in the last session later on. The obtained data was analyzed through t- test. The analyzed data presented that; there was a significant difference between the means of experimental group and control group on the post- tests. That is concept mapping proved to be effective and has increased the experimental group’s listening comprehension. By investigating the questionnaire it was realized that 70 percent of the students had helped the teacher in mapping the concepts that indicates a good level of involvement in the teaching- learning process. On the whole, the findings suggest that it is necessary to provide FL listeners with the appropriate learning strategy prior to asking them to listen. On the other hand the instructors should not ignore the critical role of learning strategies in FL listening comprehension.
ملخص الجهاز:
مطالعه حاضر به تأثير به کارگيري اين روش در بالا بردن توانايي درک مطلب شنيداري زبان آموزان سطح متوسط ايراني مي پردازد.
هدف از انجام اين تحقيق اين بوده است که نشان دهد نگارش مفاهيم بر توانايي شنيداري زبان آموزان سطح متوسط تأثير مي گذارد.
اما مطالعه حاضر به تأثير به کارگيري اين روش در بالا بردن توانايي درک مطلب شنيداري زبان آموزان سطح متوسط ايراني مي پردازد.
هدف از انجام اين تحقيق اين بوده است که نشان دهد نگارش مفاهيم بر توانايي شنيداري زبان آموزان سطح متوسط تأثير دارد.
با آنکه عقايد مختلفي در مورد منبع اين مشکل وجود دارد اما همگان در اين نکته اتفاق نظر دارند که درک مطلب شنيداري فرايندي چندسطحي و تعاملي براي ايجاد مفهوم است که نياز به آموزش دارد.
راست (٢٠٠١) استدلال مي کرد که طراحي برنامه اي براي ارتقاء مهارت شنيدن شامل انتخاب متن مناسب شنيداري (زنده يا به صورت ضبط شده )، بخش بخش کردن متن براي فعال سازي دانش و تجربه آنها و کنترل آنها، کمک به فراگير با ارائه راهبردهاي مناسب و ادغام درک شنيداري با فعاليت هاي ديگر مانند خواندن ، نوشتن و حرف زدن است .
در اين مطالعه از شش متن شنيداري از کتاب هايي براي زبان آموزان سطح متوسط استفاده شد اما سوالات آن را معلم خود طرح کرده بود.
با عنايت به سطح معنادار حساب شده در جدول براي متغير پيشرفت گروه آزمايشي ، نقشه مفهومي تأثير مثبتي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران در درک مطلب شنيداري دارد.
A serial ordering of listening comprehension strategies used by advanced ESL learners in Hong Kong, Asian Journal of English Language Teaching, Vol. 7, pp.