خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی موانع اجرایی ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بر مبنای مدل (Fullan, 2007) است. تمرکز بر ساحت تربیت هنری بهطور ویژه نیز، بیشتر به این دلیل است که این ساحت، علیرغم اهمیت فراوان و البته تأثیر شگرفی که میتواند بر روحیه و به تبع، ارتقای سطح یادگیری فراگیران و حتی مربیان آنها داشته باشد، ساحتی فراموششده و مغفول مانده است. طرح پژوهش حاضر از نوع «ترکیبی» (آزمون همزمان) است. جامعۀ این پژوهش، شامل دو گروه مستقل متخصصان برنامهدرسی و تعلیم و تربیت (در بخش کیفی) و نیز معلمان دورۀ ابتدایی (در بخش کمی) است. حجم نمونه نیز شامل 12 نفر از متخصصان برنامهدرسی و تعلیم و تربیت و 120 نفر از معلمان دورۀ ابتدایی است. روش نمونهگیری در بخش اول (کیفی) روش نظری و هدفمند بوده و ابزار آن نیز شامل مصاحبۀ نیمهساختاریافته و ساختارنایافته و در بخش دوم (کمی) نیز «هدفمند و ترجیحی» بوده و ابزار پژوهش نیز شامل یک پرسشنامۀ محقق ساختۀ 30 سؤالی است. روش تجزیهوتحلیل دادههای کمی، شامل آزمونهای «ویلکاکسون تک نمونهای» و «فریدمن»، بهمنظور رتبهبندی موانع اجرایی سند تحول بنیادین بر اساس مؤلفههای مدل فولن، است. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی نیز با استفاده از روش هفت مرحلهای (Colaizzi, 1987) انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از تأیید فاصلۀ ایجادشده میان طراحان سند تحول و مجریان آن در مدارس که این امر نیز خود، علاوه بر موانع اجرایی دیگر موجود، به ناکارآمدی سند تحول در مرحلۀ اجرا دامن میزند.
The main purpose of this study is to identify the administrative barriers in the field of aesthetic and artistic education of the Fundamental Evolution Document in education, based on the Fullan model (2007). The field of artistic education has been forgotten and neglected, despite the tremendous impact it can have on morale and, consequently, on the learning of learners and even their educators.This research project is the "combined" type (simultaneous test). The study population included two independent groups of curriculum and education specialists (in the qualitative section) as well as primary school teachers (in the quantitative section). The sample size includes 12 curriculum and education specialists and 120 primary school teachers .The sampling method in the first part (qualitative) is theoretical and purposeful method and its tools include semi-constructed and unstructured interview and in the second part (quantitative) it is "purposeful and preferable" and the research tool includes a 30 questions researcher-made questionnaire. Quantitative data analysis involves the Wilcoxon single-sample and Friedman tests to rank the Barriers to the implementation of the Fundamental Evolution Document based on the components of the Fullen model. Qualitative data analysis was also performed using the seven-step )Colaizzi, 1987) method. The results of the study confirm the gap between the designers of the Evolution Document and its implementers in schools, which, in addition to other existing administrative barriers,contributes to the inefficiency of the Fundamental Evolution Document in the implementation phase.
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، موانع اجرای سند، تغییر، مدل فولن، تربیت هنری Investigating the Implementation Barriers of the Fundamental Evolution Education Document Based on the Fullan Model:Case study of the field of aesthetic and artistic education Fatemeh Sadat Bitarafan, Marjan Sojoodi, Marzieh dehghani 1 Phd student Curriculum Department, Faculty of Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
لازم به ذکر است که پیشازاین نیز پژوهشهایی در خصوص شناسایی موانع اجرایی سند تحول بنیادی انجام شده است و نتایج آنها حاکی از آن است که موانع ساختاری، مدیریتی، فنی، مالی و تجهیزاتی، فرهنگی، نیروی انسانی و آمادگی (Madani & kohpeymaronzi, 2018)، ضعف در تحلیل محیطی و تبیین وضع موجود و مطلوب، عدم توجه کامل به تفاوتهای فرهنگی، ضعف در نگاه عدم تصدیگری و تمرکززدایی در نظام تعلیم و تربیت، عدم مشارکت عموم و تأثیر تحولات اقتصادی، سیاسی و عوامل اجتماعی فرهنگی بر سند و مسیر تحول (Nemati & Ghaffarian Panahi, 2018)، موانع نگرشی، انگیزه و تخصص معلمان، تجهیزات آموزشی (Kianpour & Derakhshanpour, 2016)، وضعیت اقتصادی کشور، اختیارات مدیران اجرایی، عدم شناخت کافی معلمان از سند تحول (Mohammad Sharifi, 2015) و نیز تأکید بر کتابمحوری، داشتن اهداف آرمانی، عدم ارائۀ توجیه منطقی برای وجود برخی راهکارها و راهبردها، سیطرۀ نگاه مدیریتی و اقتصادی و فراغت از نگاه تربیتی، رویکرد متمرکز و عدم ایجاد زیرساختهای فیزیکی و تأمین نیروی انسانی مناسب (Moradi & Pourshafei, 2013)، ازجمله موانع اجرایی مطرح شده در خصوص سند تحول بنیادین محسوب میشوند.