خلاصة:
با پر رنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان اصلی رسانهای دنیا، رسانههای سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکههای اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجهبه اینکه برنامههای ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات تلویزیونی را به خود اختصاص داده است، هدف این پژوهش واکاوی شیوههایی است که برنامهساز میتواند با استفاده از ظرفیتهای صفحهنمایش دوم، آنها را بهکار گرفته و باعث شکلگیری تعامل دوسویه بیننده با برنامه ورزشی تلویزیون شود تا نبود فناوری تلویزیون تعاملی در ایران را پوشش دهد. صفحهنمایش دوم بهعنوان یک وسیله جانبی (رایانه، موبایل یا تبلت) بهمنظور همراهی با صفحه اول (تلویزیون)، جهت ایجاد ارتباط با صفحه اول ظهور پیدا کرد. پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریۀ همگرایی رسانهای و به روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه اسنادی مقولههای اساسی را استخراج کرده و سپس پنج قسمت از پنج عنوان برنامه ورزشی تلویزیونی (نود، ورزش و مردم، باشگاه، فوتبال 120 و گزارش ورزشی) را مورد تحلیل و مطالعه قرار داده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که صفحهنمایش دوم میتواند مخاطبان را به خالق محتوا تبدیل کرده و توانایی آنها را به بیش از یک اظهارنظرکننده ارتقا دهد و برنامهساز ورزشی با پیادهسازی امکانات تعامل با بیننده، از دادههای ورزشی و فعالیتهای اجتماعی آنها فراتر رفته و از انگیزه و اطلاعات بینندگان/کاربران، برای تولید قالبهای مختلف برنامهسازی تعاملی در تلویزیون استفاده کند تا زمینۀ تعامل و بیان دیدگاههای مخاطبین بیشتر از هروقت دیگر مساعد شود.
With the importance of social media in everyday life and their entry into the mainstream media of the world, traditional media have transformed their products and accepted social media as a strong competitor, and as a result, yesterday's passive Viewers became active users today. Given that TV sports programs have a large share of the popularity and production of television, the purpose of this study is to explore the ways in which the program Producer can use the capabilities of the second screen, and shape them. Making the viewer's interaction with the TV sports program to cover the lack of interactive TV technology in Iran. The second screen appeared as an accessory (computer, mobile phone or tablet) to accompany the first screen (TV) to communicate with the first screen. The present study, based on the theory of media convergence and by the method of qualitative content analysis and documentary study, has extracted the basic categories and then five episodes of five titles of TV sports programs Has been analyzed and studied. Research findings show that the second screen can turn the viewers into content creators and enhance their ability to be more than a commentator, and the sports program Producer by implementing the interaction with the viewer, from sports data and social activities They go beyond and use the motivation and information of viewers/users to produce various forms of interactive programming on television to facilitate the interaction and expression of audience views more than ever.
ملخص الجهاز:
فصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه دوره چهارم شماره ٤/ پیاپی /١٤ زمستان ٣٦/١٤٠٠-٥ Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Communication & Media, Winter 2022, 5_36 چکیده واکاوی شیوه های به کارگیری صفحه نمایش دوم در تولید برنامههای ورزشی تعاملی تلویزیون لائر بهمن رضائی سید محمد صادق مرکبی حمید قاسمی الهه شاکری داریانی تاریخ دریافت: ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ تاریخ پذیرش: ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ با پررنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان اصلی رسانه ای دنیا رسانه های سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکههای اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و در نتیجه مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند.
ir ارتباطا و رسانه دوره ک نیانی ١٤ زمستان ١٤٠٠ مقدمه امروزه شکل گیری ارتباطات جمعی به وسیله ورزش ابعاد درون ملیتی و فراملیتی به خود گرفته است و ایجاد جریانات هیجانات ورزشی و نمایشهای پرجاذبه به حدى توسعه یافته است که حتی در بخشهایی از ساختار کمک شایان توجهی به سازمان دهی و اصولی شدن این ارتباطات شده است درصد قابل توجهی از بینندگان برنامههای ورزشی تلویزیون را جوانان پرشور ورزش دوستان فعال و علاقه مندان پیگیر رویدادهای ورزشی تشکیل داده است و رسانه برای حفظ و ایجاد حس رضایتمندی در این بینندگان باید تلاش کند تا برنامه هایی همسو با علاقه آنان را پوشش دهد و از آنجایی که برنامههای ورزشی بیش از یک پنجم کل برنامه های تلویزیونی جهان را تشکیل میدهند و پربیننده ترین و مستمرترین برنامه های تلویزیونی تولید و پخش برنامههای ورزشی و گزارش مسابقات ورزشی می باشند این تبادل رسانه ای در جامعه و در سطح گسترده تر در جهان میتواند باعث به وجود آمدن پیشرفتهای بزرگی در رسانه و فناوریهای نوین شود و قطعاً تغییرات وسیعی در ماهیت زندگی ما ایجاد میکند.