خلاصة:
مقدمه: استقبال گسترده دانشجویان از شبکههای اجتماعی، فرصت بی نظیری را برای پیگیری استفاده از این این رسانه بر عملکرد تحصیلی آنان فراهم آورده است. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط استفاده از شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی ۲۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه شبکههای اجتماعی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سنی نمونهها برابر با ۰۲/۳ ± ۸۵/۲۱ سال بود. آزمون آماری پیرسون نشان داد که بین استفاده از شبکههای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی داری وجود نداشت، اما همبستگی بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و مدت زمان استفاده از رایانه معنی دار بود.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که اکثریت دانشجویان در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی آنان تأثیری ندارد. لذا با توجه به نوظهور بودن شبکههای اجتماعی و عدم آشنایی دانشجویان با تمامی آثار استفاده از آن و تفاوت در نتایج مطالعات انجام شده، انجام پژوهشهای بیشتری بر روی سایر جنبههای تأثیر گذار آن بر زندگی و سلامت دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
Introduction: The wide acceptance of social networking students has provided a unique opportunity to track the use of this medium for their academic performance. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between the use of social networks and academic performance in students of Kurdistan University of Medical Sciences
Methods: In this cross-sectional study, 270 students of Kurdistan University of Medical Sciences in the academic year of 1996-96 were studied by stratified random sampling. Data were collected using demographic information form and social network questionnaire and analyzed using SPSS software version 22.
Results: The mean age of the samples was 21.85 ± 3.22 years. Pearson statistical test showed that there was no significant relationship between the use of social networks and academic performance of students, but there was a significant correlation between students' academic performance and computer use time.
Conclusions: The results indicate that the majority of students are members of social networks and the use of virtual social networks does not affect their academic performance. Therefore, considering the emergence of social networks and the lack of familiarity of students with all the effects of using it and the differences in the results of studies, more research on other aspects affecting the life and health of students seems necessary.