خلاصة:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوههای بهرهگیری دبیران کاردانش از شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از جهت روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران کاردانش دوره دوم متوسطه کاردانش ناحیه یک اهواز، به تعداد 200 نفر بود که از این میان تعداد 127 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 50 سؤالی با استفاده از مقیاس لیکرت بود. روایی ابزار با استفاده از نظر کارشناسان تأیید شد و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. سؤالات پژوهش با استفاده از روشهای آمار استنباطی از جمله آزمون t تک نمونهای، یو من وایتنی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزءیه و تحلیل قرار گرفت است.
یافتهها: با توجه به اینکه میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در مجموع 73/3 بهدست آمد، بنابراین دبیران کاردانش ناحیه یک اهواز به میزان 73/0 بیشتر از میانگین نظری از شبکههای اجتماعی مجازی در امر آموزش استفاده میکنند. براساس این نتایج میتوان گفت میزان استفاده دبیران کاردانش از شبکههای اجتماعی مجازی برای ایجاد بحث گروهی، رفع اشکالات آموزشی، ایجاد یادگیری مشارکتی، آمادهسازی یادگیرندگان برای درس جدید، تمرین و تعمیق یادگیری و ایجاد انگیزه و شوق یادگیری به طور معناداری بالاتر از میانگین نظری است.
نتیجهگیری: با توجه به امکاناتی که شبکههای اجتماعی مجازی در اختیار آموزش قرار دادهاند، دبیران کاردانش میتوانند در زمینه کیفیت تدریس خود و تعمیق یادگیری، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت کلاسی و فعالیتهای گروهی دانش آموزان از این شبکهها بهره گیرند.
Introduction: Present research aimed to investigate the use of virtual social networks during instruction by trainers of Ahvaz school district1.
Methods: In terms of aims the research method was applied and in terms of data gathering was descriptive- survey. The statistical population of this study included all its college teachers in the second year of their secondary education in Ahvaz district of 200 people. Among them 127 samples were selected by cluster sampling method. 50 items Researcher made questionnaire was used for gartering data. The questionnaire was validated by 5 filed experts. Reliability of the questionnaire was 94.5 date was analyzed by infernal statistics such as one sample T test, U Mann–Whitney, Kruskal-wallis, and spearman brown correlation.
Results: results showed that usage of virtual social networks was ignorantly more for creating corporative leaning environment, for preparing learners for new lesson, for practice and Deeping learning and for increasing motivation.
Conclusions: Due to the possibilities offered by the virtual social networking, their college teachers can use these networks to improve the quality of their teaching and deepen their learning, increase the motivation of academic achievement, class participation, and student group activities.