خلاصة:
موضوع پژوهش رابطه میان آموزش الکترونیکی و توانمندسازی دبیران دوره دوم متوسطه منطقه انزل شهرستان ارومیه بود که با هدف تبیین رابطه آموزش الکترونیکی معلمان با خود کارآمدی، خودمختاری، اثربخشی، معناداری و اعتماد و اطمینان انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی با تاکید بر همبستگی است. جامعه آماری شامل دبیران متوسطه دوم شهر ارومیه در سال تحصیلی 1399-1400میباشند که با استفاده از جدول مورگان، 100دبیر (50 زن و 50 مرد) و بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات توانمندسازی با استفاده از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر و اطلاعات آموزش الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. ضریب آلفای کرونباخ برای 5 مقیاس پرسشنامه توانمندسازی 83/0 و ضریب همبستگی پرسشنامه آموزش الکترونیکی 85% بدست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و t مستقل نشان داد بین آموزش الکترونیکی و خود کارآمدی رابطه وجود دارد، همچنین بین آموزش الکترونیکی و خودمختاری در سطح اطمینان 95٪ رابطه وجود دارد، بین آموزش الکترونیکی و اثرگذاری رابطه وجود ندارد، بین آموزش الکترونیکی و معناداری در سطح اطمینان 95٪ رابطه وجود دارد. همچنین به لحاظ مولفههای جمعیت شناختی (جنس، سابقه خدمت و تحصیلات) بین آموزش الکترونیکی تفاوتی وجود ندارد، بین توانمندسازی به لحاظ (جنس و تحصیلات) تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی بین توانمندسازی به لحاظ سابقه خدمت تفاوت وجود دارد.
The subject of the study was the relationship between e-learning and empowerment of secondary school teachers
in Anzal region of Urmia city, which was conducted with the aim of explaining the relationship between elearning
and teachers with self-efficacy, autonomy, effectiveness, significance and trust and confidence. The
research method is descriptive with emphasis on correlation. The statistical population includes the second high
school teachers in Urmia in the academic year 1300-1400, which using Morgan table, 100 teachers (50 females
and 50 males) were selected as a sample by relative stratified random sampling. Empowerment information was
collected using the standard Spritzer questionnaire and e-learning information was collected using a researchermade
questionnaire. Cronbach's alpha coefficient for 5 scales of empowerment questionnaire was 0. 83 and the
correlation coefficient of e-learning questionnaire was 85%. The results of the research analysis using Pearson
correlation test, one-way analysis of variance and independent t showed that there is a relationship between elearning
and self-efficacy, also between e-learning and autonomy at 95% confidence level, between e-learning
and There is no relationship between effectiveness, there is a relationship between e-learning and semantics at
the 95% confidence level. Also, in terms of demographic components (gender, service history and education) ,
there is no difference between e-learning, there is no significant difference between empowerment in terms
(gender and education) , but there is a difference between empowerment in terms of service history.
ملخص الجهاز:
اما با توجه به اینکه سطح معنیداری t محاسبه شده یعنی مقدار 129/1 با درجه آزادی 98 بالاتر از 05/0 است (05/0P>)، تفاوت میانگینها معنیدار نبوده و میتوان گفت بین معلمان مرد و زن از نظر میزان آموزش الکترونیکی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
اما با توجه به اینکه سطح معنیداری t محاسبه شده یعنی مقدار 38/1 با درجه آزادی 98 بالاتر از 05/0 است (05/0P>)، بنابراین تفاوت میانگینها معنیدار نبوده و میتوان گفت بین معلمان فوق دیپلم و لیسانس از نظر میزان آموزش الکترونیکی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
اما با توجه به اینکه سطح معنیداری t محاسبه شده یعنی مقدار 176/0 با درجه آزادی 98 بالاتر از 05/0 است (05/0P>)، بنابراین تفاوت میانگینها معنیدار نبوده و میتوان گفت بین معلمان با سابقه خدمتی کمتر از ده سال و بالاتر از ده سال از نظر میزان آموزش الکترونیکی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
4- Bachelor of Educational Sciences, Farhangian Shahid Rajaei University of Urmia Abstract The subject of the study was the relationship between e-learning and empowerment of secondary school teachers in Anzal region of Urmia city, which was conducted with the aim of explaining the relationship between e-learning and teachers with self-efficacy, autonomy, effectiveness, significance and trust and confidence.