خلاصة:
هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران بود. روش تحقیق آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل جامعه آماری در بخش کیفی خبرگانی است که در زمینه مدیریت ورزشی تخصص علمی و مدیریتی داشتند و در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان سازمان لیگ – مدیران، سرپرستان، مربیان ، بازیکنان و داوران شاغل در سازمان لیگ کشور بودند. تعداد 12 نفر در بخش کیفی و تعداد 300 نفر در بخش کمی نمونه آماری را به روش سهل الوصول تشکیل دادند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه با 10 عامل اصلی در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) و برای اولیویت بندی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که عوامل سخت افزار، روابط بین الملل، برنامه ریزی، منابع مالی و بازاریابی، قوانین و مقررات، منابع انسانی، ارزش برند، تکنولوژی، فناوری و اطلاعات، ایمنی و امنیت دارای بیشترین اولویت بودند. بنابراین، می توان از این عوامل به عنوان مبنای عقلانی برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران بهره گرفت.
The purpose of this study was to prioritize the factors affecting the branding of the Iranian Football League. The statistical population in the qualitative part is experts who had scientific and managerial expertise in the field of sports management and in the quantitative part includes managers and employees of the league organization - managers, supervisors, coaches, players and referees working in the national league organization. Twelve people in the qualitative section and 300 people in the quantitative section formed the statistical sample by the available method. 12subjects in the qualitative section and 300 subjects in the quantitative section formed the statistical sample by the accessible method. The data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured that the results of this interview were used in the form of a questionnaire with 10 main factors in the quantitative part. In this study, for content validity from the point of view of experts and construct validity (exploratory factor analysis) and for prioritization, Freidman test was used. The results of the Friedman test showed that the factors of hardware, international relations, planning, financial and marketing resources, rules and regulations, human resources, brand value, technology, technology and information, safety and security had the highest priority. Therefore, these factors can be used as a rational basis for branding the Iranian Football League.
ملخص الجهاز:
Bartlett’ Test of Sphericity ٥ داشتن سايت هاي معتبر و شبکه هاي پيشرفته و طراحي برنامه هاي گوناگون رايانه اي در ساختار سازمان ليگ ٠/٥٢٤ گويه گويه هاي ارزش برند بار عاملي 6 ارزش برند در ارتقاي سطح فوتبال 0/833 7 کيفيت برگزاري مسابقات فوتبال 0/746 8 تاثير مخاطبين فوتبال 0/734 9 سازمان ليگ يک سازمان سر آمد و پيشرو در برند سازي 0/513 گويه گويه هاي تکنولوژي بار عاملي 10 استفاده از تکنولوژي روز داوري فوتبال 0/769 11 الزام باشگاهاي فوتبال به استفاده از تکنولوژي هاي استاندارد 0/747 12 خريد بليط الکترونيکي مسابقات 0/692 13 استفاده از تکنولوژي جهت نوآوري در ارائه خدمات مطلوب برگزاري مسابقات 0/573 گويه گويه هاي منابع انساني بار عاملي 14 تطابق ساختار سازماني سازمان ليگ ايران با استاندارد هاي جهاني 0/765 15 منابع انساني متخصص و مجرب 0/718 16 داشتن اتحاديه و کانون هاي (باشگاه ها ،داوران ،مربيان ، بازيکنان و غيره ) 0/554 17 آموزش و باز آموزي عوامل اجرايي و داوران سازمان ليگ 0/536 گويه گويه هاي برنامه ريزي بار عاملي 18 تبعيت برنامه ريزي سارمان ليگ از استانداردهاي روز دنيا 0/822 19 الگو برداري از ليگ هاي معتبر جهان در برنامه ريزي سازمان ليگ 0/675 20 داشتن يک تقويم ورزشي مناسب در برنامه ريزي سازمان ليگ 0/646 گويه گويه هاي ايمني و امنيت بار عاملي 21 استفاده از پليس آموزش ديده و مجرب 0/880 22 استاندارد سازي ايمني و امنيت اماکن ورزشي 0/870 23 تدابير صحيح ايمني و امنيتي ( تماشاگران ) از طرف پليس 0/849 گويه گويه هاي منابع مالي و بازاريابي بار عاملي 24 بازار يابي برون مرزي 0/699 25 عقد قرارداد مالي با شرکت هاي معتبر در خصوص تامين تجهيزات و البسه ورزشي 0/696 26 پرداخت حقوق و مزاياي عوامل اجرايي و کارکنان سازمان ليگ 0/522 گويه گويه هاي قوانين و مقررات بار عاملي 27 قوانين و مقررات وضع شده در سازمان ليگ منطبق با استاندارد روز جهاني 0/796 28 تنبيهات انضباطي منطبق با قانون در خصوص متخلفين 0/677 29 يکسان بودن رفتار سازماني در زمان برگزاري مسابقات 0/559 گويه گويه هاي سخت افزار بار عاملي 30 استاديوم هاي استاندارد 0/790 31 خدمات نوين سخت افزاري در اختيار مخاطبين 0/650 گويه گويه هاي روابط بين الملل بار عاملي 32 اعزام عوامل اجرايي و کارکنان و داوران به خارج از کشور 0/769 33 ارتباط بين المللي از طريق فناوري اطلاعت 0/514 به منظور اولويت بندي و بررسي تفاوت بين عوامل موثر بر برند سازي سازمان ليگ فوتبـال ايـران از نظـر نمونه هاي تحقيق از آزمون رتبه بندي فريدمن استفاده شد.