خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر رقابت صنعت بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی شش ساله بین سالهای ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۸ میباشد که براساس روش نمونهگیری حذف سیستماتیک تعداد ۱۴۸ شرکت و در مجموع ۸۸۸ سال-شرکت به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در گروه پژوهشهای توصیفی-پس رویدادی قرار دارد که برای بررسی فرضیهها از مدلهای رگرسیونی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار Eviews۸ و روش دادههای پانلی (تابلویی) - اثرات ثابت بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان میدهد بین رقابت صنعت و مدیریت سود شرکتها در دوره بررسی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است. اما اثر تعدیلی رقابت صنعت بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود مورد تایید قرار نگرفت.
ملخص الجهاز:
نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد بین رقابت صنعت و مدیریت سود شرکت ها در دوره بررسی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.
در این بین، با توجه به مطالب ارایه شده، در این پژوهش به بررسی تاثیر قدرت بازار بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
توسعه مدل های رگرسیونی: در فرضیه اول پژوهش به بررسی رابطه بین رقابت صنعت و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
) در فرضیه دوم پژوهش به بررسی اثر تعدیلی رقابت صنعت بر ارتباط بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است که برای این منظور و به پیروی از تانگ و چن (2020) از مدل رگرسیونی زیر استفاده شده است.
000000 همان گونه که در جدول (5) مشخص شده است، سطح معناداری متغیر مستقل رقابت صنعت شرکت (HHI) پایین تر از خطای 5 درصد است که نشان می دهد بین رقابت صنعت و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود دارد.
) همان گونه که در جدول (8) مشخص شده است، سطح معناداری متغیر تعدیل گر رقابت صنعت*سهامداران نهادی شرکت (HHI*INS) بالاتر از خطای 5 درصد است که نشان می دهد رقابت صنعت دارای اثر معناداری بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نمی باشد (رد فرضیه دوم پژوهش).
"Product market competition and corporate investment decisions", Review of Accounting and Finance, Vol. 14 Iss: 2, pp.