خلاصة:
ارزیابی عملکرد، کمک شایانی به مدیران سازمان ه ا در تصم یم گی ری و تصم یم ساز ی می کند.
به خصوص با استفاده از مدل های تحلیل پوششی داده ها، علاوه بر شناسایی واحدها ناکارا،
می توان واحد الگو را معرفی کرده و نقاط ضعف واحدهای ناکارا را تشخیص داد. در این
پژوهش، ارزیابی عملکرد معاونت های آموزشی 9 دانشکده دانشگاه علوم انتظامی امین انجام
یافت. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از خبرگان و کارشناسان دانشگاه علوم انتظامی
امین شامل روسای دانشکده ها و معاونین و کارکنان آموزش دانشکده ها به تعداد 41 نفر که
از نظر آن ها برای تایید متغیرهای مورد استفاده در مدل ارزیابی این پژ وهش توسط تحلیل
عاملی تاییدی و به کمک مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. این پژوهش از نظر هدف،
توصیفی و از نظر ماهیت، پژوهشی کاربردی است. روش تجزیه و تحلیل داده ها ، عبارت است از
تحلیل پوششی داده ها با استفاده از تکنیک مجموع ۀ مشترک وزن ها با تکیه بر برنامه ریزی
چندهدفه که رویکردی غیرپارامتریک و مبتنی بر محاسبات ریاضی است. یافته های این
پژوهش نشان دادند که معاونت ها ی آموزش دانشکده ها ی اطلاعات و آگاهی، مرزی، انتظامی
و نصر واحدهایی کارا هستند. با این وجود، معاونت آموزش دانشکده اطلاعات و آگاهی جایگاه
اول و معاونت آموزش دانشکده کوثر رتبه آخر را به خود اختصاص دادند
ملخص الجهاز:
حـال بـا توجـه بـه مطالـب گفتـه شـده، ایـن پـژوهش ضـمن شناسـایی شـاخص هـای انـدازهگیـری کـارایی آموزشـی، بـه ایـن سـؤال پاسـخ مـی دهـد کـه کارایی آموزشـی و رتبـه بنـدی دانشـکدههـای دانشـگاه علـوم انتظـامی امـین چیسـت و بـرای بالا بردن کارایی آموزشی دانشکدههای ناکارا چه راهکارهایی وجود دارد؟ پیشینه پژوهش ســهرابی و رمضــانزاده (١٣٩٦) بــه ارزیــابی فعالیــت هــای پژوهشــی دانشــگاه علــوم انتظــامی امـین بـا هـدف سـنجش میـزان کـارایی توسـط DEA، پرداختنـد.
هم چنین نتـایج بهـرهبـرداری از DEA، در اغلـب مـوارد بـالا منجـر بـه شناسـایی تعـداد زیادی از واحدهای کـارا شـده اسـت بـه طـوریکـه در پـژوهش هـای مـذکور بـرای رتبـه بنـدی واحــدهای کــارا از روش اندرســون-پیرســن اســتفاده شــده اســت ؛ درحــالیکــه ایــن مقالــه از یکــی از جدیــدترین و بهتــرین روشهــای تفکیــک واحــدهای کــارا، یعنــی روش وزنهــای مشترک با روش برنامه ریزی چندهدفه استفاده کرده است .
جدول شماره ١: متغیرهای ورودی و خروجی مدل سنجش کارایی آموزشی دانشکدهها ورودی ها منبع خروجی ها منبع تعداد کارگاه (نقیزاده و فتاحی، ١٣٨٧) کیفیت آموزش (قادیکلائی و میزانی، ١٣٨٧) (رمضانزاده و امیری، ١٣٩٥)، (سلطانی ترکیب و تعداد و همکاران، ١٣٩٢)، (شرعی، ١٣٩٠)، تعداد کلاس (نقیزاده و فتاحی، ١٣٨٧) دانشجویان فارغ (عالم تبریز و همکاران، ١٣٨٩)، التحصیل (حیدرینژاد و همکاران، ١٣٨٧) نسبت تعداد کارکنان بر تعداد (سلطانی و همکاران، ١٣٩٢)، (نقیزاده و برنامه عملیاتی پیش بینی شده فتاحی، ١٣٨٧)، (آذر و قربانی، ١٣٨٣) در چارت (سلطانی و همکاران، ١٣٩٢)، (خدایاری و همکاران، ١٣٨٨)، (حیدرینژاد و تعداد کارگاههای بودجه همکاران، ١٣٨٧)، (محبی و همکاران، فعال (1387 سؤال ١: میزان کارایی آموزشی دانشکدههای دانشگاه چیست ؟ بــر اســاس ورودی هــا و خروجــی هــای شناســاییشــده، دادههــای مربــوط بــه عملکــرد معاونــت هــای پژوهشــی در ســال تحصــیلی ٩٧-٩٨ در قالــب جــدول شــماره دو جمــع آوری شده است .