خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش «واکاوی ادراکات و تجارب زیستهی دبیران و دانشآموزان از چالشهای تغییر ارزشیابی توصیفی به ارزشیابی کمی در پایه هفتم» بود.
روش پژوهش: این مطالعه، از نوع تحقیقات کاربردی بوده است که با روش کیفی صورت گرفته و برای گردآوری اطلاعات از روش پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. شرکتکنندگان در تحقیق، دبیران و دانشآموزان پایه هفتم شهرستان دلیجان، در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از این تعداد 13 نفر از دبیران و 15 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونهگیری دبیران از روش هدفمند گلوله برفی و برای نمونهگیری دانشآموزان از روش نمونهگیری تصادفی هدفمند استفاده شد و فرایند مصاحبه تا اشباع دادهها ادامه یافت. به منظور تضمین استحکام و صحت پژوهش از چهار معیار موثق بودن تحقیقات کیفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه نیز از شیوهی تحلیل موضوعی استفاده شد.
یافتهها: در مجموع 225 مفهوم از مصاحبه با دبیران و 269 مفهوم از مصاحبه با دانشآموزان استخراج گردید که در سه هستهی اصلی چالشهای هیجانی- عاطفی، چالشهای رفتاری و چالشهای تحصیلی دستهبندی شدهاند. بنابراین، یافتهها حاکی از این امر است که تغییر شیوهی ارزشیابی توصیفی به کمی در پایه هفتم، چالشهای متعددی را ایجاد نموده است.
نتیجه گیری: بازنگری در شیوههای ارزشیابی برای حل این معضل میتواند پیشنهاد موثری باشد.
Objective: The Purpose of the Present Study was the Perceptions Analysis and the Lived Experiences of the Teachers and Students from the Challenges of Changing the Descriptive Evaluation to the Quantitative Evaluation in the 7th Grade. Methods: This study was an applied research, which was done by qualitative method. In Addition, Phenomenology Method and Semi-Structured Interview were applied in Order to Collect Information. The statistical population in this research includes teachers and students both in 7th grade in the Delijan town, in the Academic Year 2019-2020, that 13 of the teachers and 15 of the students were selected as the sample. Purposive snowball sampling method used to sample the teachers and purposeful random sampling method applied to sample the students and the process of interview continued up to data saturation stage. Four criteria in trustworthiness of qualitative research used in order to guaranty consistency and accuracy of the study. Results: Furthermore, 225 concepts for the teachers and 269 items for the students are considered and categorized in three basic cores of emotional-affective challenges, behavioral challenges and academic challenges. It was found that changing descriptive evaluation to quantitative evaluation in the seventh grade has created various challenges. Conclusion: Moreover, reviewing evaluation methods to solve this dilemma can be an effective suggestion.
ملخص الجهاز:
در واقع با وجود اين که شيوه ي ارز شيابي سنتي، به دليل کمي بودن ، داراي شفافيت و قاطعيت بالايي است و زبان نمره براي همه ي دانش آموزان و والدين آن ها قابل فهم تر ميباشد، اما مشکلات بسياري را نيز به همراه دارد (حسني و پوزش شيرازي، ١٣٩٢) که از جمله ي آن ها ميتوان به بيانگيزگي نسبت به درس و مدر سه ، رقابت هاي ناســالم ، اضــطراب ، افزايش تقلب ، بيســت گرايي، توجه به ســطوح پايين يادگيري، محور بودن امتحانات پاياني و ...
به علاوه ، پژوهشــگران اين تحقيق نيز، گاها شــاهد مباحثه ي آموزگاران ابتدايي، والدين دانش آموزان و دبيران مقطع متوســطه ، راجع به اين موضوع بوده اند که با ورود دانش آموزان از مقطع ابتدايي به متوسطه و تغيير شيوه ي ارزشيابي، اين فراگيران با چه مسائلي رو به رو خواهند شد؟ و چگونه ميتوان به آن ها ياري رساند تا مشکلات کمتري داشته باشند؟ ١ Bryan ٢ Clegg ٣ Ralf Tyler مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، سال ١١، شماره ٣٣، ص .
The effect of descriptive and traditional evaluations on academic achievement and exam anxiety of second grade elementary school students in Tehran.