خلاصة:
در پژوهشهای انجام شده در سازمان آموزش و پرورش به زیر شاخههای مدیریت پرداخته شده و به مدیریت کیفیت جامع (TQM) به عنوان موضوع مهم و فراگیر که از جنبههای مختلف یک سازمان را ارزیابی میکند کمتر پرداخته شده است. در این پژوهش، نظام مدیریت کیفیت فراگیر درسازمان آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر اجرای TQM بر رضایت شغلی در این سازمان مشخص شده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از مدیران و کارشناسان سطوح مختلف ادارات سازمان آموزش و پرورش و همچنین مدیران و معاونان و کادر مدارس بوده و از روش نمونهگیری طبقه بندی- تصادفی استفاده شده است. روش کار بر مبنای آمار استنباطی (تحلیل همبستگی دادهها) بوده و برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم-افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین اجرای TQM و افزایش رضایت شغلی در سازمان آموزش وپرورش وجود دارد.
In most of the researches conducted in the education organization, the sub-branches of
management have been dealt with and total quality management (TQM) has been paid less
attention as an important and comprehensive subject that evaluates an organization from
different aspects. Is. In this study, the system of total quality management in the education
organization has been studied and the effect of the implementation of TQM on job satisfaction
in the education organization has been determined. This research is based on the purpose of the
applied type and in terms of nature and method, it is a descriptive survey. The statistical
population of this study consists of principals and experts of different levels of departments of
the Education Organization as well as principals, deputies and school staff and the stratifiedrandom
sampling method has been used. The method is based on inferential statistics (data
correlation analysis) and SPSS software is used to analyze the data. The results showed that
there is a significant difference between implementation of TQM and increasing job satisfaction
in the education organization.
ملخص الجهاز:
تأثير اجراي مديريت کيفيت فراگير بر رضايت شغلي مريم بزم آمون * دانشجوي دکتري حسابداري، پرديس کيش ، دانشگاه تهران ، ايران رضوان حجازي استاد تمام حسابداري، دانشگاه خاتم ، تهران ، ايران چکيده در پژوهش هاي انجام شده در سازمان آموزش و پرورش به زير شاخه هاي مديريت پرداخته شده و به مديريت کيفيت جامع (TQM) به عنوان موضوع مهم و فراگير که از جنبه هاي مختلف يک سازمان را ارزيابي ميکند کمتر پرداخته شده است .
در اين پژوهش ، نظام مديريت کيفيت فراگير درسازمان آموزش و پرورش مورد بررسي قرار گرفته و تأثير اجراي TQM بر رضايت شغلي در اين سازمان مشخص شده است .
در اين پژوهش نيز قصد داشتيم با يک روش توصيفي پيمايشي رابطه بين اجراي نظام مديريت کيفيت فراگير را با رضايت شغلي در سازمان آموزش و پرورش مورد بررسي قرار دهيم تا بتوان از نتايج آن در برنامه ريزيها و سياست گذاريهاي آينده استفاده نمود.
براي بررسي تأثير اجراي سيستم مديريت کيفيت فراگير بر رضايت شغلي در سازمان آموزش و پرورش ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه اي به جمع آوري روش ها و مدل هايي که توسط محققين ارائه شده پرداخته و سپس با استفاده از آنها پرسشنامه هايي که وسيله اصلي جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق مي باشند تنظيم گرديدند.
٥. يافته هاي پژوهش براي بررسي رابطه ميان مديريت کيفيت فراگير با رضايت شغلي از رگرسيون خطي استفاده شده که نتايج استخراج شده به همراه جداول در ادامه آمده است .
نتايج اين جدول نشان مي دهد که سطح معنيداري ٠,٠٠٠ است و لذا اختلاف معناداري بين TQM و رضايت شغلي در سازمان آموزش و پرورش وجود دارد.