خلاصة:
طبیعت بازاریابی، جذب مشتریان و تجاریسازی فناوری دانشگاهی در جامعه از طریق تبدیل دانش و تحقیقات به نوآوری و تولید کالاها و ارائه خدمات ایجاب میکند که اینکار از طریق تعامل و ارتباط نزدیک بین دانشگاه و جامعه عملیاتی شود. هدف تحقیق حاضر ارائه چهارچوب تبیین عوامل مؤثر بر بازاریابی، جذب مشتریان و تجاریسازی فناوری آموزشی دانشگاه مازندران و فروش خدمات آموزشی آن به جامعه است. بدین منظور پس از مرور ادبیات موضوعی مربوط و استخراج متغیرهای اصلی و فرعی، با استفاده از نظرات 12 نفر از خبرگان به ارزیابی، بومیسازی و تعیین و تبیین متغیرهای استخراج شده بوسیله تکنیک دلفی ساعتی فازی و تعیین روابط ساختاری بین آنها با استفاده از تکنیک دیمتل شده است. یافته ها نشان دادهاند که از بین 21 متغیر بومی منتخب مرتبط با بازاریابی و جذب مشتریان فناوری آموزشی در قالب چهار متغیر اصلی(سخت افزاری، نرم افزاری، مغزافزاری و سازمان افزاری)، متغیرهای کتابها و محتویات آنها، و مهارتهای تدریس بعنوان اثرگذارترین، و متغیرهای شرکت های نوپا در مراکز رشد، مرکز ارتباط با صنعت، و پایگاه آموزش دانشجویان در صنعت، بعنوان اثرپذیرترین متغیرها بودهاند در پایان توصیه شده است که بمنظور توفیق در بازاریابی و جذب تقاضای مشتریان فناوری آموزشی در دانشگاه مازندران، ضمن توجه به همه متغیرها، لازم است به متغیرهای علی مؤثر بر راهاندازی و تقویت مراکز کارآفرینی، نوآوری، انتقال فناوری و . . . حتی در تراز بین المللی متناسب با شاخههای مختلف علوم توجه شود.
The nature of marketing, customer acquisition, and commercialization of academic technology in society through the conversion of knowledge and research into innovation and the production of goods and the provision of services requires that this be done through close interaction and communication between academia and society. The purpose of this study is to provide a framework for explaining the factors affecting marketing, customer acquisition and commercialization of educational technology of University of Mazandaran and the sale of its educational services to the community. For this purpose, after reviewing the relevant thematic literature and extracting the main and sub-variables, using the opinions of 12 experts to evaluate, localize and determine and explain the variables extracted by the Fuzzy Saaty Delphi technique and determine the structural relationships between them using DEMATEL technique. Findings show that among the 21 selected localized variables related to marketing and customer acquisition of educational technology in the form of four main variables (Hardware, Software, Brainware and Organizationware), book variables and their contents, and teaching skills were as the most effective casual varriables, and the variables of start-ups in Incubators, Technology Transfer Office, and student education site in industry, have been the most effective dependend variables. Finally, in order to succeed in marketing and attracting the demand of educational technology customers in University of Mazandaran, while considering all varriables, it is requiring to attend the casual varriables on starting and supporting Entrepreneurship and Innovation Centers, Technology Transfer Office,... even at the International level suitable for different scientific disciplines.
ملخص الجهاز:
com@Lajim١٣٦٣ چکیده طبیعت بازاریابی، جذب مشتریان و تجاریسازی فناوری دانشگاهی در جامعه از طریق تبدیل دانش و تحقیقات به نوآوری و تولید کالاها و ارائه خدمات ایجاب میکند که این کار از طریق تعامل و ارتباط نزدیک بین دانشگاه و جامعه عملیاتی شود.
یافته ها نشان داده اند که از بین ٢١ متغیر بومی منتخب مرتبط با بازاریابی و جذب مشتریان فناوری آموزشی در قالب چهار متغیر اصلی (سخت افزاری، نرم افزاری، مغزافزاری و سازمان افزاری)، متغیرهای کتاب ها و محتویات آن ها و مهارت های تدریس به عنوان اثرگذارترین و متغیرهای شرکت های نوپا در مراکز رشد، مرکز ارتباط با صنعت و پایگاه آموزش دانشجویان در صنعت ، به عنوان اثرپذیرترین متغیرها بوده اند.
امروزه دانشگاه ها، از طریق تحقیقات کاربردی و بنیادی، مرزهای دانش را در تمام زمینه ها توسعه داده و راه حل های تقاضامحوری را برای مدیریت بر چالش هایی که به صورت ملی دامن گیر بشر است ، ارائه مینمایند ( & Guerrero, Cunnimgha ٢٠١٤ ,Urbano).
در این حوزه ، دانشگاه های تحقیقاتی به طور قابل ملاحضه ای به عنوان ابزارهایی برای انتقال فناوری و به عنوان مجرایی که از طریق آن مبادله دانش مؤثرتر انجام میگیرد، شناخته شده اند ( ,Decter ٢٠٠٧ ,Leseure &Bennett ).
٦. محدودیت ها و تحقیقات آینده در این مطالعه ، در مورد تجاریسازی فناوری آموزشی دانشگاه ها برای مصرف کنندگان آن ، محدودیت های ذیل شناخته شده اند: کمبود سرمایه گذاری در تحقیقات بنیادی .