ملخص الجهاز:
تربیت بدنی وزارت اموزش و پرورش در پی تحقیق سیاستهای خود مبنی بر ایجاد فرصت و زمینه در کسب سلامتی جسمانی وروانی دانش آموزان پسر و دختر آموزشگاهای کشور از طریق فعالیت های ورزشی همواره تلاش دارد تا با اقوال نظری و افعال عملی، اذهان عموم ، والدین ، مدیران مدارس ، مربیان ورزش ، مسئولین کشور و دست اندرکاران علم تربیت را متوجه این پدیده با ارزش یعنی سلامت تن و روان بنماید.
این جزء از فلسفه با مسائل و ارزش های اجتماعی سروکار دارد زیرا ارزش هایی که در جامعه تعیین میشود اساس و پایه تربیت بدنی خواهد بود یعنی ما طبق ارزشهایی که مورد نظر جامعه است برنامه ریزی میکنیم و در واقع طرز تلقی جامعه نسبت به تربیت بدنی مسئله تعیین کننده ای خواهد بود ما در پی آن هستیم که بدانیم چگونه بوسیله ورزش می توان ارزشهای اجتماعی را گسترش دهیم مثل ارزش منوط و برابری بین تمامی افراد احترام متقابل بین یکایک افراد حفظ منافع دیگران علم اخلاق : علم اخلاق بیشتر جنبه فردی و شخصی دارد و به دنبال آن است که بداند بهترین و عالی ترین رفتارهایی که یک شخص باید داشته و برای رسیدن به آن تلاش کند چیست ؟ در تربیت بدنی بسیاری از اخلاق ها و ارزش ها شکل میگیرد بعنوان مثال : شخصی که در یک تیم ورزشی فعالیت میکند پس از مدتی در مییابد که استفاده از حرفهای زشت باعث طرد او از تیم خواهد شد و یا حس مسئولیت پذیری وی می تواند موجبات احترام بسیار افراد را فراهم کند و به همین منوال در تربیت بدنی امید برآن است که این قبیل رفتارهای ارزشی به محیط بیرون سرایت کند.
پرورش اخلاق تعریف تربیت بدنی مجموعه ای از فعالیتهای جسمانی است که موجب رشد و تکامل نظامهای ارگانیکی مختلف بدن شده و برای افراد با توجه به نتیجه ای که از آن انتظار دارید برگزیده میشود و انتخاب نوع این فعالیتها بسیار حائز اهمیت است چرا که بایستی با توجه به رفتار مورد نظر ما فعالیت مربوطه انتخاب شود.