خلاصة:
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مشارکت تحصیلی والدین، آموزش ترغیبی و تابآوری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ، شاخه نظری منطقه 5 آموزش و پرورش شهرتهران بود، انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش ازنظر ماهیت توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ، آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 به همراه والدینشان بودند . که تعداد 412 دانشآموز به همراه یکی از والدینشان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامههای ،مشارکت تحصیلی والدین ، آموزش ترغیبی و تابآوری تحصیلی توسط آنها تکمیل گردید . دادهها به کمک نرمافزارهای آماریSPSS ، Amos و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند . یافتهها: یافتهها نشان داد با توجه به ضریب مسیر 49/0 و سطح معناداری کمتر از 001/0 ؛ متغیر مشارکت تحصیلی والدین بر عملکرد تحصیلی تاثیری مثبت و معنادار دارد. با توجه به ضریب مسیر 34/0 و سطح معناداری 03/0 ؛ متغیر آموزش ترغیبی بر عملکرد تحصیلی تاثیری مثبت و معنادار دارد. با توجه به ضریب مسیر 21/0 و سطح معناداری 004/0؛ متغیر تابآوری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی تاثیری مثبت و معنادار دارد. نتیجهگیری: یافتههای نشان داد، مشارکت تحصیلی والدین، آموزش ترغیبی معلمان و تابآوری تحصیلی دانشآموزان روی عملکرد تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارند.
Introduction: The main purpose of this research is investigating the Impact of Parents' Academic Participation, Instructive training and Educational Resonance are the academic performance of students, theoretical branch of district 5 of education in Tehran. Method: The present study is descriptive-correlative in terms of its nature; an applied research in terms of its purpose. The statistical population of this study included all secondary school students plus their parents, in the 5th district of Education in Tehran in the academic year of 96-97. A sample of 412 students with one of their parents was selected by multistage cluster random sampling method as a sample; and completed the Parental educational participation, invitational training and educational resilience questionnaires. Data were analyzed by AMOS and SPSS software version 22 using structural equation modeling method. Results: Regarding the path coefficient 0.49 and the significance level less than 0.001; has a positive and meaningful effect variable of parental education participation on academic performance. Regarding the path coefficient of 0.34 and the significance level of 0.03; has a positive and meaningful effect Convertible variabl78-87e learning on academic performance. Regarding the path coefficient 0.21 and the significance level 0.004; has a positive and meaningful effect variables academic resilience on academic performance. Conclusion: The findings showed that parental education, teacher education and students 'academic resilience had a positive and significant effect on students' academic performance.
ملخص الجهاز:
مدارس داراي برنامه هاي رسمي در اين زمينه ،پيشرفت تحصيلي بالاتري را به ويژه در مدارس ابتدايي شهري گزارش نموده اند(٨) همچنين ، زماني که 1 academic performance 2 parental participation 3 educational resilience 4 hortative education 5 Biological 6 Psychological 7 Mosteller, F برنامه هاي مشارکتي مدرسه در جهت برقراري ارتباط و تعامل والدين باشد، دانش آموزان نمرات بالاتري در آزمون هايي استاندارد کسب ميکنند(٩).
اين پژوهش سعي بر آن دارد که به پشتوانه نظريه هاي پژوهشي و پژوهش هاي قبلي(مباني نظري پژوهش )،مدل مفهومي ذيل ، آزمون شده و از طريق آن به سؤالات زير پاسخ داده شده است : 1 Process 2 Optimism and meditation / / اعتماد مهارت هاي ارتباطي خوش بيني مسئله محور و مثبت / / / تعهد جهت گيري آينده نگر / / / / / / آموزش ترغيبي مشارکت والدين با اوليا مدرسه تاب آوري تحصيلي احترام / / / عملکرد تحصيلي شکل ١.
در اين پژوهش براي تعيين حجم نمونه با توجه به تعداد متغيرهاي مشاهده شده و تخصيص ضريب ١٥ براي هر متغير و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه هاي ناقص تعداد ٤١٤ دانش آموز ١٦ تا ١٨ سال از ٣ دبيرستان پسرانه و ٣ دبيرستان دخترانه به همراه يکي از والدينشان به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه هاي ،مشارکت تحصيلي والدين ، آموزش ترغيبي , تاب آوري تحصيلي در مورد آن ها اجرا گرديد .