خلاصة:
مقدمه: پیوند با مدرسه، یکی از مهمترین جنبههای ارتباط دانشآموزان با مدرسه است که بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر بروندادهای تحصیلی و رفتاری دانشآموزان، بر شمرده شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر آموزش خودتعیینگری و آموزش سرمایه روانشناختی و تلفیق این دو روش بر افزایش پیوند با مدرسه در دختران دانشآموز دوره اول متوسطه بود.
روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول یکی از مدارس دخترانه شهر تهران در سال 1395 بود که از میان آنها بر اساس ملاکهای ورود، 60 نفر انتخاب و در چهار گروه جایگزین شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه پیوند با مدرسه ساخته رضایی شریف و همکاران را تکمیل کردند. گروه آزمایشی اول تحت آموزش سرمایه روانشناختی، گروه آزمایشی دوم تحت آموزش خودتعیینگری و گروه آزمایشی سوم تحت آموزش تلفیقی سرمایه روانشناختی و خودتعیینگری قرار گرفتند. در این مدت گروه کنترل تحت هیچ آموزشی قرار نگرفت. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل کوواریانس درون گروهی بین گروهی تحلیل شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اثر هر سه روش بر افزایش پیوند با مدرسه معنادار بود و در طی پیگیری یک ماهه این اثر دوام داشت. تلفیق آموزش سرمایه روانشناختی و خودتعیینگری بیشتر از آموزشهای مجزا منجر به افزایش پیوند با مدرسه در دانش آموزان دختران بود.
نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر پیشنهاد میشود در کنار آموزش سرمایه روانشناختی و خودتعیین گری به دانش آموزان، این آموزش برای آشنایی معلمان با نیازهای بنیادین دانش آموزان و حمایت از آنها و کمک به افزایش سطح انگیزش درونی دانش آموزان، به آنها داده شود.
Introduction: School engagement is one of the most important aspects of students ''''relationship with school, which has been considered as one of the factors affecting students'''' academic and behavioral outputs. The aim of the present study was to compare the effect of self-determination training and psychological capital training and the integration of these two methods on increasing school engagement in female high school students. Method: The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up and the statistical population included female high school students in one of the girls'''' schools in Tehran in 2016, among whom based on the criteria 60 people were selected and replaced in four groups. Participants completed School Bonding Questionnaire developed by Rezaei Sharif, the first experimental group was trained in psychological capital, the second experimental group was trained in self-determination and the third experimental group was trained in psychological capital and self-determination. During this period, the control group did not receive any training. The data of the present study were analyzed using intragroup covariance analysis. Results: The results of the present study showed that the effect of all three methods on increasing the school engagement was significant and lasted for one month. Integration of psychological capital and self-determination education more than separate education led to an increase in school engagement among female students. Conclusion: Based on the results of the present study, it is suggested that in addition to teaching psychological capital and self-determination to students, this training is be given to teachers to familiarize them with the basic needs of students and support them and help increase the level of intrinsic motivation of students.