خلاصة:
امروزه زمین گردشگری به عنوان یکی از پیشروترین فعالیتهای در حال رشد در جهان محسوب میشود که در میان اشکال مختلف گردشگری، یکی از علمیترین و جذابترین آنها شناخته شده است. با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش با استفاده از دو مدل SWOT و FASSOULAS بررسی وضعیت ژئوتوریسمی غار کرفتو استان کردستان انجام شد. از این رو مقاله حاضر از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. بدین منظور در گام نخست، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ژئوسایت کرفتو براساس نظر کارشناسی شناخته شدند و با استفاده از ماتریس SWOT، خط- مشی و سیاستهای کاربردی مشخص شد، در مرحله دوم با استفاده از روش ارزیابی FASSOULAS شش ارزش مطرح در این روش برای محیط غار بررسی گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که با توجه به امتیازات کسب شده توسط ماتریس عوامل داخلی (54/3) و ماتریس عوامل خارجی (69/3)، استراتژی مناسب برای غار کرفتو استراتژی، تهاجمی/ رقابتی میباشد و لازم است در زمینههایی مثل توسعه امکانات ورزشی منطقه و ترغیب به سرمایهگذاری بخش خصوصی در این ژئوسایت اقدام شود. در بین ارزشهای مورد بررسی در روش FASSOULAS، ارزش علمی غار امتیاز ویژهای را کسب نمود و این موضع نشاندهنده اهمیت بالای این ارزش برای توسعه و جذب گردشگر در این منطقه است که با تلفیق آن با راهبردهای بدست آمده از ماتریس SWOT، میتوان این منطقه را به یکی از قطبهای ژئوتوریسم کشور تبدیل نمود.
Abstract Today the fields of geo-tourism consider as one of the most forerunners in the world which is growing activities among different forms of tourism, one of the most scientific and attractive are known. According to importance of this subject, in these study for analyze the Geo-tourism condition of Karaftou cave in Kurdestan, SWAOT and FASSOULAS models were used. Therefore this study is applicable in purpose and the method is descriptive and analytical. In this regard at first, according to expert opinion, strengths, weaknesses, opportunities and threats of Karaftou geosite were known and by using SWOT matrix, practical policies determined. At second step by using FASSOULAS assessment method, six values that exist in this method, analyzed for cave environment. Results show that according to earn points by internal factors matrix (3.54) and external factor matrix (3.69), aggressive / competitive is appropriate strategy for this cave and it is necessary and it is necessary in areas such as the development of sports facilities and encouraging private sector investment in this area should be done. Among evaluated values in FASSOULAS approach, scientific values obtained special scores which show this factor has high importance in development and tourist attraction in this area. Compilation of this result with the strategies derived from the matrix this area can be turned into one of the poles of geo-tourism country.