خلاصة:
در طول تاریخ زندگی بشر، ادبیات نقش مؤثری در راه شناخت و ابعاد هنری هستی وی داشته است. از جملۀ این نقشها، نقش و کارکرد زیبایی شناسانۀ ادبیات است. در این پژوهش، به روش توصیفی – تحلیلی، آثاری چون دیوان جعفرقلی زِنگلی؛ دیوان عارف بجنوردی؛ پرنده لای کاغذ و زیتون اثر اباصلت رضوانی، دو اثر منظوم محمودرضا اکرامیفر: دریا تشنه است و اجازه هست که بگویم دوستت دارم مورد بررسی قرار میگیرد. هدف نگارندگان تبیین و تحلیل ساختارهای بلاغی و زیباشناسانه در اشعار دارای مضامین پایداری آنهاست. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد عارف بجنوردی، به سبک خراسانی و در قالب زبانی فاخر و سنجیده و مضمونهایی عاشقانه به ماجرای عاشورا، سرشار از صور خیال و آموزههای عرفانی، دَین خود را نسبت به شهیدان کربلا با زیبایی تمام ادا میکند. اکرامیفر در زبانی ساده، سلیس و بیپیرایه و مردمی، روایت دلدادگیهایش به اهل بیت و انتقادهای ظریف و ملایم اجتماعی خویش را ابراز میدارد. اباصلت رضوانی با انتخاب سبک هندی و بهکارگیری در حد اعتدال ظرافتها و باریکاندیشیهای این سبک و جعفرقلی زنگلی در قالب و زبانی کرمانجی به روشنگری همزبانهایش میپردازند. شگردهای برجسته بلاغی او در چهار حوزه قرار دارد؛ نخست قالب شعری، دوم ایجاز و روانی و سادگی زبان، سوم تلفیق عرفان و مضامین عرفانی در شعر که تا پیش از آن در میان اشعار این گویش تنها جنبه زمینی داشت و چهارم آوردن اشعاری در چهار زبان.
Throughout human life history, literature has played an influential role in
recognizing and artistic dimensions of his existence. Among these maps is the
aesthetic role and function of literature. In this research, by descriptive-analytical
method, works such as Jafar Gholi Zangeli's Divan; Diwan Aref Bojnourdi; The Bird
of Paper and Olives by Abasalt Rezvani, two poems by Mahmoud Reza Ekramifar:
The sea is thirsty, and I can say that I love you will be examined. The goal of the
painters is to explain and analyze the rhetorical and aesthetic structures in the poems
with their enduring themes. This study shows that Aref Bojnourdi, in the style of
Khorasani and the form of a glorious and measured language and romantic pieces to
the story of Ashura, full of mystical images and teachings his religion to the martyrs
of Karbala beautifully It all pays off. Ikramifar expresses his affection for the
Innocent Imams and his subtle and gentle social criticisms in simple, smooth,
unpretentious, and popular language. Abasalt Rezvani, by choosing the Indian style
and using the subtleties and subtleties of this style in moderation, and Jafar Gholi
Zangeli in the form and language of Kurmanji, enlighten his compatriots. His unique
rhetorical tricks are in four areas; The first is the form of poetry, the second is the
brevity and simplicity and simplicity of language, the third is the combination of
mysticism and mystical themes in poetry, which previously had only a terrestrial
aspect among the poems of this dialect, and the fourth is bringing poems in four
languages
ملخص الجهاز:
این شاعران مضامین مربوط به پایداری را در حوزه شگردهای بلاغی بهکار بردهاند و در این عرصه، بنا بر اقوال و اظهار نظر اهل فن و با توجه به بسامد آثارشان سرآمد هستند و این آثار عبارتاند از دیوان جعفرقلی زِنگلی، دیوان عارف بجنوردی، پرنده لای کاغذ و زیتون اثر اباصلت رضوانی و برخی آثار منظوم محمود رضا اکرامیفر؛ مانند دریا تشنه است و اجازه هست که بگویم دوستت دارم.
درخصوص شاعرانی که برای این پژوهش انتخاب شدهاند، تحقیقی صورت نگرفتهاست؛ امّا برخی کتابها و مقالات و پایاننامهها اشاراتی به بعضی از ویژگیها فکری و محتواییِ این شاعران داشتهاند و یا پژوهشیهایی اینچنینی را بر روی آثار دیگر شاعران و نویسندگان انجام دادهاند که در نیل به اهدافمان سودمند هستند؛ ازجمله میتوان به این موارد اشاره کرد: مرادی (1394) در کتابی با عنوان جعفرقلی زنگلی شاعر و عارف کرمانج، به شرح حال زندگی عاشقانه و عارفانه این شاعر عالم و وارسته پرداختهاست و ضمن بیان موقعیت "بخشی" در موسیقی و فرهنگ شمال خراسان، دیدار جعفرقلی با ملواری غیبی، عشق در اشعار او و حکایت گرفتاریهای چوپان عاشقپیشه و تأثیر تعلیمات قرآنی و در پایان عرفان را، در زبان و شعر او بررسی میکند؛ صفرزاده (1393) در کتاب عارف بجنوردی و زندگی و گزینه اشعار ضمن آوردن گزیدهای از اشعار عارف بجنوردی، در مقدمه کتاب بهطور مختصر به برخی از ویژگیهای سبکی و محتوایی اشعار عارف اشاره کردهاست.