خلاصة:
پژوهش حاضر با موضوع بررسی نقش مسئولیت اجتماعی کارکنان بر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا با نقش واسط ادراک از ارزشهای سازمانی در بانک کشاورزی استان همدان، بر اساس هدف تحقیقی کاربردی و از نظر نوع گردآوری اطلاعات تحقیقی توصیفی و غیر آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک کشاورزی استان همدان در سال ۱۴۰۰ با تعداد کل ۳۷۳ بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد ۱۸۷ نفر استفاده شد. مسئولیت اجتماعی با پرسشنامه شوارتز و کارول (۲۰۱۷)، ادراک از ارزش های سازمانی با پرسشنامه فارنهام (۲۰۰۱) و مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا با پرسشنامه آزادیان و همکاران (۱۳۹۵) سنجش شدند. همچنین سطح مسئولیت اجتماعی کارکنان حدود ۸/۸۱%، میزان ادراک از ارزش های سازمانی تقریبا ۴/۶۶% و مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا از دیدگاه کارکنان ۶/۶۴% بود. در بین ابعاد مسئولیت اجتماعی کارکنان، بیشترین میانگین مربوط به بعد اقتصادی و کمترین میانگین مربوط به بعد قانونی بود. در بین ابعاد ادراک از ارزش های سازمانی، بیشترین و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به ابعاد نظام رشد انسانی و نظام حمایتی بود. در بین ابعاد مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا، بیشترین میانگین را بعد فرهنگ یادگیری و کمترین میانگین را بعد انعطاف پذیری کسب کردند. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS نشان داد که مسئولیت اجتماعی کارکنان به میزان ۴۸% بر ادراک از ارزش های سازمانی اثرگذار بود و ادراک از ارزش های سازمانی به میزان ۶۱% متغیر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا را تبیین نمود، همچنین مسئولیت اجتماعی کارکنان بر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی ادراک از ارزش های سازمانی به میزان ۲۹% تاثیر گذاشت. از سوی دیگر تمامی ابعاد مسئولیت اجتماعی کارکنان از جمله اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه بر ادراک از ارزش های سازمانی و مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا تاثیر مثبت و معنی داری گذاشتند.
The present study was conducted to investigate the role of employees' social responsibility on optimal crisis management in the Corona epidemic with the mediating role of perception of organizational values in the Agricultural Bank of Hamadan province, based on the purpose of applied research and descriptive and non-experimental research data collection. The statistical population included all employees of Hamedan Agricultural Bank in 2021 with a total of 373. In this study, simple random sampling method was used for 187 people. Social responsibility was assessed using the Schwartz and Carroll Questionnaire (2017), perception of organizational values was assessed using the Farnham Questionnaire (2001) and optimal crisis management in the Corona epidemic was measured by the Azadian et al. (2016) questionnaire. Also, the level of social responsibility of employees was about 81.8%, the level of perception of organizational values was approximately 66.4% and the optimal crisis management in the Corona epidemic from the perspective of employees was 64.6%. Among the dimensions of social responsibility of employees, the highest average was related to the economic dimension and the lowest average was related to the legal dimension. Among the dimensions of perception of organizational values, the highest and lowest averages were related to the dimensions of human development system and support system, respectively. Among the dimensions of optimal crisis management in the Corona epidemic, the highest mean was obtained after learning culture and the lowest mean was measured after flexibility. The results of structural equation analysis with PLS software showed that employees' social responsibility had a 48% effect on perception of organizational values and a perception of organizational values of 61% explained the optimal crisis management variable in the Corona epidemic. Employee social responsibility indirectly affected crisis management in the Corona epidemic by mediating the perception of organizational values by 29%. On the other hand, all aspects of employee social responsibility, including economic, legal, ethical and humanitarian, had a positive and significant effect on the perception of organizational values and optimal crisis management in the Corona epidemic.
ملخص الجهاز:
در جدول شماره ٥ کيفيت مدل اندازه گيري پژوهش براي تک تک متغيرها آورده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقادير هر متغير با سه مقدار ٠/٠٢ (کيفيت مدل اندازه گيري ضعيف )، ٠/١٥ (کيفيت مدل اندازه گيري متوسط ) و ٠/٣٥ (کيفيت مدل اندازه گيري قوي) مورد ارزيابي قرار گرفتند و مشخص شد که کيفيت مدل اندازه گيري متغيرهاي مسئوليت اجتماعي کارکنان ، ادراک از ارزش هاي سازماني و مديريت بهينه بحران در اپيدمي کرونا، بسيار قوي ميباشند.
لذا مشخص شد که براي متغير مديريت بهينه بحران در اپيدمي کرونا به ميزان ١٥% ميباشد و اين شاخص نشان ميدهد که کيفيت مدل ساختاري در فرضيه اول پژوهش به صورتي متوسط ارزيابي ميشود.
لذا مشخص شد که براي متغير مديريت بهينه بحران در اپيدمي کرونا به ميزان ٢٤% ميباشد و اين شاخص نشان ميدهد که کيفيت مدل ساختاري در فرضيه دوم پژوهش به صورتي قوي ارزيابي ميشود.
Social responsibility was assessed using the Schwartz and Carroll Questionnaire (2017), perception of organizational values was assessed using the Farnham Questionnaire (2001) and optimal crisis management in the Corona epidemic was measured by the Azadian et al.
Employee social responsibility indirectly affected crisis management in the Corona epidemic by mediating the perception of organizational values by 29%.
On the other hand, all aspects of employee social responsibility, including economic, legal, ethical and humanitarian, had a positive and significant effect on the perception of organizational values and optimal crisis management in the Corona epidemic.
Keyword Employee Social Responsibility, Optimal Crisis Management In The Corona Epidemic, Perception Of Organizational Values 1.