خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی آموزش روان درمانی مثبت نگر بر سخت رویی وشادکامی دانش آموزان در سال تحصیلی 94-93 انجام شده است. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پایه سوم دبیرستانهای دخترانه شهرستان مرند تشکیل می دهد انتخاب نمونه بدین صورت بود که ابتدا با تعدادی از دبیرستانهای دخترانه شهرستان مرند مکاتبه شد و از بین آنها یکی از دبیرستانها حاضر به همکاری شد. پس از مراجعه به این دبیرستان به منظور شناسایی دانشآموزان با علایم شادکامی وسخت رویی پایین، پرسشنامه های شادکامی اکسفورد و سخت رویی کوباسا بر روی کلیه دانش اموزان پایه سوم این دبیرستان اجراشد و دانش آموزانی که سخت رویی وشادمانی آنها پایینتر از سطح متوسط بود، مشخص و از بین آنها 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس یک گروه به حکم قرعه به عنوان گروه آزمایش(12نفر) و گروه دیگر به عنوان گروه گواه (18نفر)تعیین شد. متغیر مستقل (آموزش روان درمانی مثبت نگر) روی گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای اجراشد و بعد از آخرین جلسه برای هر دو گروه پرسشنامه های سخت رویی وشادکامی در مرحله پس آزمون اجرا شد. یافتهها: ضمن تایید فرضیههای پژوهش نتایج نشان دادند که آموزش روان درمانی مثبت نگر میزان سخت رویی وشادکامی را دربین دانش آموزان مورد مطالعه افزایش داده است و از نظر آماری نیز معنادارمی باشد(05/0P<). نتیجه گیری: روان درمانی مثبت نگر بر میزان سخت رویی دانش آموزان مورد مطالعه موثر بوده و آن را افزایش داده است؛ همچنین درمانی مثبت نگر میزان شادمانی را نیز بین دانش آموزان مورد مطالعه افزایش داده است
ملخص الجهاز:
يافته ها: ضمن تاييد فرضيه هاي پژوهش نتايج نشان دادند که آموزش روان درماني مثبت نگر ميزان سخت رويي وشادکامي را دربين دانش آموزان مورد مطالعه افزايش داده است و از نظر آماري نيز معنادارمي باشد(٠٥>P).
جدول ٤- نتايج تحليل کوواريانس تقاوت ميانگين هاي تعديل شده نمرات اثربخشي روان درماني مثبت نگر بر سخت رويي دانش آموزان در گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٤، نتايج آزمون تحليل کوواريانس پس آزمون با برداشتن اثر پيش آزمون بين دو گروه ارائه شده است .
براساس نتايج مندرج در جدول فوق، مقدار F تاثير متغير مستقل (٤٥٢,٩٨) معني دار است ، يعني پس از خارج کردن تاثير پيش آزمون، اختلاف معني داري بين ميانگين نمرات در پس آزمون وجود دارد؛ بنابراين فرضيه صفر رد ميشود؛ در نتيجه ميتوان گفت روان درماني مثبت نگر بر افزايش سخت رويي دانش آموزان دختر اثر دارد.
جدول ٥- نتايج تحليل کوواريانس تقاوت ميانگين هاي تعديل شده نمرات اثربخشي روان درماني مثبت نگر بر شادکامي دانش آموزان در گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٥، نتايج آزمون تحليل کوواريانس پس آزمون با برداشتن اثر پيش آزمون بين دو گروه ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري اطلاعات جدول ٢ حاکي از آن است که بر اساس نتايج محاسبات آزمون تحليل کوواريانس بين گروهي، آموزش روان درماني مثبت نگر بر ميزان سخت رويي دانش آموزان مورد مطالعه مؤثربوده آن را افزايش داده است و از نظر آماري نيز معنادارمي باشد(٠٠٥>P).
نتايج اين بخش از پژوهش نيز حکايت از آن دارد که روان درماني مثبت نگر به ميزان قابل توجهي سخت رويي دانش آموزان را افزايش داده است .