خلاصة:
سابقه و هدف: طلاق عاطفی مهمترین عامل ازهمگسیختگی ساختار بنیادیترین بخش جامعه، یعنی خانواده است. این پژوهش باهدف تبیین نقش پیشبینی کنندگی سواد عاطفی باواسطه گری حل تعارض در طلاق عاطفی انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. این مطالعه در سال 94-1393 بر روی 178 نفر از زنان و مردان متاهل شهر مشهد انجام شد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی کارکردهای روانشناختی خانواده ایرانی کیمیایی (IFPFS، 1390) و طلاق عاطفی گاتمن (1999) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوهی همزمان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بیانگر آن است که سواد عاطفی و حل تعارض پیشبینی کنندهی طلاق عاطفی هستند. سواد عاطفی نیز حل تعارض را پیشبینی میکند. متغیر حل تعارض در رابطهی بین سواد عاطفی و طلاق عاطفی نقش واسطهای دارد. نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت که زوجین در اثر ضعف سواد عاطفی و ناتوانی در حل تعارض، طلاق عاطفی را تجربه میکنند. بنابراین بررسی میزان سواد عاطفی زوجین و همچنین شناسایی سبکهای حل تعارض زوجین درک بهتری از سببشناسی پدیدهی طلاق عاطفی در زوجین فراهم میآورد.
Abstract Background and aims: this study was disigned to detrmine the predictive role of emotional literacy through the mediation of conflict resolution in the emotional divorce. Materials and method: the design of this study was descriptive and correlational. In this study, which was conducted in 2014-15, 178 married men and woman selected by available sampling method in order to participate in our study. Iranian family psychological function scale (IFPFS, 2012) and emotional divorce questionnaire (Gottman, 1991) were used in order to collect data. Data analyzed by Pearson correlation method and regression analysis. Data analysis performed by using SPSS 21. The study finding showed that emotional divorce predicted by variables. Results: results indicate emotional literacy and conflict resolution were the predictor of emotional divorce. in addition to this, emotional literacy also predicts conflict resolution. Conflict resolution had a mediator’s role between emotional literacy and emotional divorce. Conclusion: the finding suggests that couples experience emotional divorce when they suffer from lack of emotional literacy and unable to resolve the conflict. Thus, reinforcement emotional literacy and identification conflict resolution styles provide the better perception of the emotional divorce etiology.
ملخص الجهاز:
نقش سواد عاطفي در پيش بيني طلاق عاطفي با ميانجيگري حل تعارض سيده فاطمه هاشمي ١ ، محمدجواد اصغري ابراهيم آباد٢ چکيده طلاق عاطفي مهم ترين عامل از هم گسيختگي ساختار بنياديترين بخش جامعه ، يعني خانواده است .
مکتبي، داوودي و کرد زنگنه (١٣٨٥)، صلاحيان، صادقي، بهرامي و شريفي (١٣٨٩)، طالب نيري (١٣٨٦)، اميني، (١٣٨٧) و قليليرناني (١٣٨٤) دريافتند زوجهاي داراي تحصيلات بيشتر، در ابعاد هوش هيجاني موفقيت بيشتري را نشان ميدهند و در نتيجه تعارض زناشويي کمتري را نيز تجربه ميکنند.
ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش مقياس کارکردهاي روانشناختي خانواده ايراني (IFPFS) و پرسشنامه ي طلاق عاطفي گاتمن ميباشد که شرح هر يک از آنها در زير آمده است .
در پژوهش حاضر فقط از زير مقياس - هاي سواد عاطفي و حل تعارض استفاده شده است .
همچنين معلوم شد که بر اساس سواد عاطفي ميتوان حل تعارض را پيش بيني کرد؛ بنابراين فرضيه دوم پژوهش حاضر تاييد شده است .
مکتبي، داوودي و کرد زنگنه (١٣٨٥) صلاحيان، صادقي، بهرامي و شريفي (١٣٨٩)، طالب نيري (١٣٨٦)، اميني(١٣٨٧) وقليليرناني (١٣٨٤) دريافتند زوجهاي داراي تحصيلات بيشتر، در ابعاد هوش هيجاني موفقيت بيشتري را نشان ميدهند و در نتيجه تعارض زناشويي کمتري را نيز تجربه ميکنند.
جمع بندي نتايج در جدول ٣نشان ميدهد سواد عاطفي با ميانجيگري حل تعارض طلاق عاطفي را پيش بيني ميکند؛ بنابراين فرضيه ي چهارم پژوهش حاضر تاييد شده است .
Mindfulness, attachment style and conflict resolution behaviors inromantic relationships(Doctoral dissertation, Humboldt State University).