خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک (CD) در شهر اهواز بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با گروه کنترل و به روش تحلیل کواریانس چندمتغیره بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان دچار اختلال سلوک شهر اهواز بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 30 دانشآموز دچار CD انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی درمان یا کنترل تخصیص یافتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رفتار متعارض، آزمون انگیزهی پیشرفت هرمنز و مقیاس هوش هیجانی ونگ-لاو هستند. برای گروه آزمایش، 11 جلسهی 50 دقیقهای هفتگی برنامهی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی اجرا شد ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار آماری 25-SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلهی به کار رفته باعث کاهش میزان تعارض والد-فرزندی و افزایش انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی دانشآموزان دچار CD میشود. نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان گفت که مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی برای کمک به دانشآموزان دچار CD، اثربخش است و توصیه میشود.
ملخص الجهاز:
بررس اثربخش مداخله ي پيشگيري خانواده-محور مبتن بر دلبستگ بر بهبود رابطه ي والد-فرزند، انگيزهي پيشرفت تحصيل و هوش هيجان نوجوانان دچار اختلال سلوک آيت الله کريم باغملک ١*، ناهيد محمودي ٢ ، فروغ ماهيگير٣، نيلوفر رفاه 4 چکيده هدف: پژوهش حاضر،بررسياثربخشيمداخله ي پشگيريخانواده-محورمبتنيبردلبستگيبربهبودرابطه ي والد-فرزند،انگيزهي پيشرفت تحصيليوهوش هيجاني نوجواناندچاراختلالسلوک(CD)درشهراهوازبود.
1- conduct disorder 2- American Psychiatric Association 3- Jennings, Perez, & Reingle Gonzalez 4- Azadyekta 5- Sausser 6- Liu, Huang, Kao, & Gau 7- Thapa 8- Keil & Price CD باطيفيازمشکلاتوالدوفرزنديشامل فرزندپروريسخت وکنترلگر،فقدانتبعيت فرزند، افزايش پرخاشگرينسبت به والدين والگوهايتعامليوالد-فرزندياجباري،وبه طورکلي،تعارضوالد- فرزنديمرتبط است (کلار،مک گو،لکونووبرت ١، ٢٠١١).
تحقيقاتنشانداده اندکه حدود ٥٠درصد ازنوجوانانداراي مشکلاتهيجانيدچار CD هستند(مرکزکنترلوپيگيريازبيماريها٩، ٢٠١٣)و حدود٣٠تا٧٥درصدازنوجواناندچار CD،ازاختلال ADHD وحدود٥٠درصدازآن هاازحداقل يکيازاختلالاتهيجانيشامل خلقي،اضطرابييااختلالاسترسپس ازسانحه ١٠(PTSD)رنج ميبرند 1- Klahr, cGue, Lacono, & Burt 2- Weaver, Shaw, Crossan, Dishion, & Wilson 3- Booker, Ollendick, Dunsmore, & Greene 4- attention deficit hyperactivity (ADHD) 5- oppositional defiant disorder 6- Akpan, OMinnaka, & Ekanem 7- Quick 8- Stevenson, illings, & Emerson 9- Centers for Disease Control and Prevention 10- posttraumatic stress disorder (اوگاندل ١، ٢٠١٨).
1- Ogundele 2- Schoorl, van RiMn, de Wied, van Goozen, & Swaab 3- Camras & Halberstadt 4- Obsuth, oretti, Holland, Braber, & Cross 5- attachment 6- Lucktong, Salisbury, & Chamratrithirong مقياس رفتار متعارض ١:اين مقياستوسط پرينز،فوستر،کن واليري ٢(١٩٧٩،به نقل ازشريعتي وامامي پور، ١٣٩٤)ساخته شدوشامل ٢٠مادهاست .
برخلافسايررويکردهاي درمانيوالدينيکه از يک برنامه ي مديريت رفتارياصلياستفاده مي کنند، برنامه ي مداخله اي مورد 1- Theule, Germain, Cheung, Hurl, & arkel 2- oppositional defiant disorder 3- disorganized attachment symptoms استفادهدرپژوهش حاضررويافزايش دلبستگيايمن ،ظرفيت انعکاسيوالدين ،حساسيت وهمچنين تنظيم مؤثرعاطفه ي زوجيتمرکزميکند(آبسوتوهمکاران، ٢٠٠).