خلاصة:
هدف: در این تحقیق به «استانداردسازی نسخه سوم مقیاسهای استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر» پرداخته شد. روش: سوال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه سوم مقیاسهای استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر، از تجانس درونی، ضریب ثبات، روایی ملاکی و روایی سازه مطلوب برخوردار است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان مدارس ابتدایی اسلامشهر تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی منظم تعداد 720 دانشآموز (از پایه اول تا ششم و از هر پایه 30 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مجموعه آزمونهای شناختی وودکاک جانسون، بهعنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب میباشد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد با بررسی تجانس درونی (با روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون) و ثبات با روش آزمون- باز آزمون مشخص گردید که ابزار مزبور از تجانس درونی سوالات و ثبات مطلوبی (بالاتر از 95/0) برخوردار میباشد. همچنین، ابزار مزبور با نسخه پنجم مقیاس هوشی استانفورد- بینه در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر دارای روایی ملاکی از نوع همزمان است. نتیجهگیری: در نهایت، با تحلیل عامل مشخص گردید که ابزار مزبور در دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر 6 عامل از 7 عامل نظریه کتل- هورن- کارول (CHC) را تبیین میکند.
Purpose: In this research, "Standardization of the third edition of the Wadkock-Johnson Student Volunteering Scales in elementary school students in Islamshahr" was studied.. Methoed: The original questioning method has been developed to determine whether the third edition of the Woodshow-Johnson Student Volunteering Scales in elementary school students in Islamshahr has internal consistency, stability coefficient, criterion validity, and desirable structure validity. The present research is in the field of psychometric planning. The present research community consists of all students of Eslamshahr primary schools. In this research, 720 students (from the first to the sixth and from each base of 30) were selected as the sample, following a randomized random sampling method. In this research, the third edition of the third edition of the Woodcock Johnson Cognitive Test series has been used as a tool that has a desirable validity and validity. Findings: The results of this study showed that by examining the internal consistency (using Alpha Cranbach method and two semiring tests with Spearman-Brown correction), stability by means of test-retest method revealed that the tool consisted of internal consistency of questions and desirable stability (higher Of 0.95). Also, the tool with the fifth version of the Stanford-Bineh Hoe Scale in elementary school students in Eslamshahr has a similarity of validity. Conclusion: Finally, the factor analysis revealed that this tool explains the factors of the seven factors of the Kotl-Horn-Carroll theory (CHC) in elementary school students in the city of Islamshahr.
ملخص الجهاز:
روش : سؤال اصلي بدين ترتيب تدوين شده است که آيا نسخه سوم مقياس هاي استعداد تحصيلي وودکاک- جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان اسلامشهر، از تجانس دروني، ضريب ثبات ، روايي ملاکي و روايي سازه مطلوب برخوردار است ؟ تحقيق حاضر در حيطه طرح هاي روان سنجي جاي ميگيرد.
با توجه به اينکه همبستگي بين نمرات کل در نسخه سوم نوين مقياس هاي توانايي شناختي وودکاک- جانسون با نسخه پنجم مقياس هاي هوشي استانفود- بينه و نسخه چهارم تکميل يافته هوشي وکسلر بالاتر از ٠/٧٠ است ميتوان به مطلوبيت روان سنجي 1- Differential Ability Scales 2- Das, Neglier Cognitive Assessment System 3- Kaufman Adolescent and Adult Intelligence Test در زمينه روايي ملاکي با تأکيد بر ملاک همزمان تأکيد نمود.
بررسي ضريب ثبات با تأکيد بر روش «آزمون - بازآزمون » در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان اسلامشهر (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول فوق و همانگونه که مشاهده ميشود، ضرايب اعتبار آزمون هاي آزمون هاي نسخه سوم مقياس هاي استعداد تحصيلي وودکاک- جانسون در راستاي بررسي ثبات با استفاده از روش آزمون - بازآزمون محاسبه شده است که نشان ميدهد پايين ترين ضريب اعتبار با روش مذکور، ٠/٧٠ بوده که مربوط به آزمون «يادگيري ديداري- شنيداري» و بالاترين ضريب اعتبار ٠/٩٢ مرتبط با آزمون «شکل گيري مفهوم » ميباشد.
- آيا نسخه سوم مقياس هاي استعداد تحصيلي وودکاک- جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان اسلامشهر، از ثبات (با تأکيد بر روش آزمون - بازآزمون ) مطلوب برخوردار است ؟ در راستاي بررسي ثبات با استفاده از روش آزمون - بازآزمون مشخص گرديد، پايين ترين ضريب اعتبار، ٠/٧٠ بوده که مربوط به آزمون «يادگيري ديداري- شنيداري» و بالاترين ضريب اعتبار ٠/٩٢ مرتبط با آزمون «شکل گيري مفهوم » ميباشد.